sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בשעה שנגלה הקב " ה בסיני ליתן תורה לישראל , אמרה למשה על הסדר : מקרא ומשנה , תלמוד ואגדה , שנאמר : 'וידבר אלהים את כל הדברים האלה ' ( שמות כ , ' א - ;( אפילו מה שהתלמיד שואל לרב , אמר הקב " ה למשה אותה שעה . לכאורה , מלמדים אותנו שני קטעים אלה , שהמסורת מהווה את מקור הסמכות העיקרי והבלעדי של ההגות היהודית בהלכה ובאגדה , וניתן להוסיף מקורות שונים המביעים דעה זו . למרות זאת , קל להראות , שפירוש פשטני להשקפה זו אינו מתאר כראוי את המציאות , ואינו לוקח בחשבון את העובדה , שהחידוש הוא אחד מעקרונותיה של היהדות . דבר זה אינו השתקפות של התודעה המודרנית , פרי של הלך רוח היסטוריוציסטי , אלא הרגשת יסוד המלווה את בעלי ההלכה בכל הדורות . עיון נוסף ישכנע את הקורא , שהחידוש עמד בתודעתם של גדולי ישראל , בין בהלכה בין במחשבה , לאורך כל הדורות . אין כאן עובדה שבדיעבד , אלא השקפה מודעת , עיקרון מלכתחילה . עמדה זו מבוטאת , אולי יותר מבכל טקסט אחר , בסיפור שמסר רב יהודה בשם רב : בשעה שעלה משה למרום , מצאו לקב '' ה שיושב וקושר כתרים לאותיות . אמר לפניו : ריבונו של עולם , מי מעכב על ידך ? אמר לו : אדם אחד יש ... שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות ; אמר לפניו : ריבונו של עולם הראהו לי ! אמר לו : חזור לאחוריך ! הלך וישב בסוף שמונה שורות , ולא היה יודע מה הן אומרים ; תשש כוחו . כיוון שהגיע לדבר אחד , אמרו לו תלמידיו : רבי , מניין לך ? אמר להן : הלכה למשה מסיני ; נתיישבה דעתו . אי ההבנה של משה בראשית הסיפור , והקביעה שדברי החכם מתבססים על 'הלכה למשה מסיני' בסופו - מבטאות את העובדה , שבבסיסה של התורה שבעל פה עומדת תפיסה פרדוקסלית המשלבת מסורת וחידוש . . 3 שמו " ר , פמ " ז א . עיין ירושלמי פאה פ " ב ה " ד , יג ע " א , שם סומך ריב"ל את הרעיון הזה לפסוק בקהלת : "מה שתלמיד ותיק עתיד להורות לפני רבו , כבר נאמר למשה בסיני , מה טעם ? 'יש דבר שיאמר אדם ראה זה חדש הוא , ' משיבו חבירו ואומר ו ד 'כבר היה לעולמים . '" השווה חגיגה פ"א ה " ח ; מגילה פ " ד ה '' ה בשם ר ' חגיי בשם ר ' שמואל בר נחמן ; מגילה פ " ד ה " א , כח ע '' א , חגיגה פ '' א ה " ח , ז ע '' ב , ועיין בבלי מגילה יט ע " ב . . 4 מנחות כט ע '' ב , השווה גם שבת פט ע '' א , ילקוט שמעוני בהעלותך רמז תשלו : "בפרגוד של הקב " ה כתות כתות של סנהדרין שהיו יושבים ודורשים התורה במ '' ט פנים ... שיושבים ודורשים הלכה למשה מסיני . " . 5 לא אכנס כאן לניתוח דברי חז " ל , אך אינני יכול שלא להעיר כבר כאן , שהסיפור עצמו הוא רב משמעי , שהרי משה רואה את הדברים האלה לפני שניתנה תורה . רש '' י כותב : "נתיישבה דעתו של משה - הואיל ומשמו [ של משה ] אומר , אף על פי שעדיין לא קיבלה . " נראה לי , שדברים אלה מתיישבים עם פשט הדברים , אלא שהסיפור מנוסח באופן רב משמעי , ולדעתי

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help