sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

יואל בן-נון ראש השנה או ראשית השנה ? א . ה'שנה' בתורה חז"ל קוראים לאחד בתשרי - ראש השנה . ברם , כינוי זה אינו נזכר בתורה , ולא עוד , אלא שפסוקים אחדים בתורה סותרים בבירור את האפשרות להתייחס ליום זה כאל תחילת השנה . בכמה פסוקים בתורה נאמר במפורש שהשנה מסתיימת בחג הסוכות : וחג הקציר בכורי מעשיך אשר תזרע בשדה וחג האסף בצאת השנה באספך את מעשיך מן השדה ( שמות כ"ג , טז . ( וחג שבעת תעשה לך בכורי קציר חטים וחג האסיף תקופת השנה = ] סיום ההקפה = השנה ] ( שם ל"ד , כד . ( מקץ שבע שנים במעד שנת השמטה בחג הסכות ( דברים ל"א , ו . ( בפרשיות המועדים השונות , נמצאים חג הסוכות ושמיני עצרת תמיד בסוף השנה . כך בפרשת אמור ( ויקרא כ"ג , ( כך בפרשת פינחס ( במדבר כ"ט ) וכך גם בפרק המועדים בדברים ט"ז , שם הסיכום הוא : שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני ה' אלוהיך במקום אשר יבחר בחג המצות ובחג השבעות ובחג הסכות ... ( דברים ט"ז , טז . ( לפי כל הפסוקים האלה , חג האסיף = ) חג הסוכות ) הוא סוף השנה , והשנה החדשה מתחילה אחרי סוכות . לנושא זה צריך להוסיף , כמובן , את העובדה ש'יום התרועה' הוא אחד בחודש השביעי ( ויקרא כ"ג , כד ; במדבר כ"ט , א , ( ואיננו החודש הראשון . החודש הראשון הוא חודש האביב ( שמות י"ב , ב ; י"ג , ד , ( וראש החודש השביעי הוא "יום , "תרועה אך אין הוא נקרא בתורה 'ראש ! 'השנה הפרשיות שהזכרנו מתוך כל חומשי התורה , מעידות באחדות מלאה שהשנה מתחילה אחרי סוכות . סתירות וניגודים ובחינות שונות יש בתורה בנושאים רבים מאוד - אך לא בנושא זה . העדות ברורה וחדה , והיא סותרת , לכאורה , את המסורת שבידינו . לכאורה , היינו מצפים , ש"ראש חדשים" ו ן חודש האביב ) יהיה בתורה 'ראש . 'השנה אך גם דבר זה אינו נכון : לפי כל הפסוקים שהבאנו לעיל , חג הסוכות הוא סוף

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help