sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתיחה מבין כול מועדי ישראל , דומה כי ראש השנה הוא הנעלם והמסתורי שבכולם . בתורה שבכתב נזכרו רק שתי מילים המיוחדות למועד זה - "זכרון תרועה" ( ויקרא כ"ג , כד . ( חז"ל , שנתנו ליום את שמו - "ראש השנה" - ייחדו לו אמנם מסכת שלמה במשנה , אולם עיון במסכת קצרה זו מלמד כי למעלה מחציה אינו עוסק בענייני היום , אלא בנושא קידוש החודש . אופיו המרכזי של היום , כפי שהוא נתפס בעינינו , כיום הדין , נדון בהרחבה רק בתלמודים . רבים ממנהגיו של היום עוצבו לאחר חתימת התלמוד , במשך דורות רבים . בשלושת שעריו של ספר זה אנו מבקשים לשפוך מעט אור על היבטיו השונים של ראש השנה . השער הראשון עוסק באופיו של היום במקורות השונים . יואל בן-נון עומד על השאלה כיצד הפך 'יום התרועה' במקרא , לראש השנה בפי חז"ל , ומדוע היותו של היום ראש השנה אינה מבוארת בתורה . יצחק ברנד מתאר את השינוי שחל במשך הדורות בשאלת היחס לתקיעות דמעומד ולתקיעות דמיושב , ומסביר את טיבו הרעיוני של שינוי זה . יונתן גרוסמן עוסק במשמעותו של החג כ"יום הרת , "עולם ומבקש לבחון באיזה אופן בא לידי ביטוי בימים הנוראים , באופן ממשי או סמלי , תהליך הדומה ללידה במשמעותו הכוללת והרחבה . אברהם וולפיש עוקב אחרי הרעיון של ראש השנה כיום דין בחיבורי התנאים והאמוראים , ומנסה לעמוד על אופיו ומהותו של הדין ועל זיקתו למצוות היום של מועד זה . יהודה שביב מבאר את טיבו של מבנה מסכת ראש השנה , ואת הקשר שבין שני חלקיה - ענייני קידוש החודש וענייני המועד עצמו . חותם שער זה מאמרו של רון וקס , העוסק במנהגם של חסידי ר' נחמן מברסלב לנסוע לרבם בראש השנה עוד בחייו , ולאחר מותו - לעלות לקברו , תוך שהוא עומד על משמעותו של ראש השנה בתורת ר' נחמן מברסלב . השער השני עוסק בקריאות התורה ובהפטרות של ראש השנה . יהונתן יעקבס מוצא במקרא ביטויים החושפים את דמותו ותחושותיו של אברהם בזמן עקדת יצחק , נושא שבו נחלקו חז"ל ופרשנים ראשונים ואחרונים . יהושע רייס סוקר את תיאורי העקדה בבתי הכנסת העתיקים , ועומד על הפרשנות לסיפור העקדה וזווית הראייה העולה מכל ציור . יעקב מדן עומד על השווה והשונה שבין גיבורות שתי ההפטרות - חנה ורחל , תוך עיון מפורט בסיפורי שתי הנשים במקרא . אמנון בזק מציין את הקשיים שיש ביחס שבין תפילת חנה לבין סיפורה של חנה , ומציע פתרון כולל לנושא . השער השלישי עוסק בתפילות היום ובמצוות היום - השופר . ישראל רוזנסון ואורי אהרן דנים במרחב בין-תחומי בפיוט 'ונתנה , 'תוקף ומתארים סוגים שונים של פרשנויות שונות לפיוט זה . אליהו נתנאל עוסק בשני פיוטים מרכזיים בתפילות עדות המזרח - 'עת שערי , 'רצון ו'אם אפס רבע , 'הקן ועומד על מבנה הפיוטים , תוכנם ולשונם . חותם את

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help