sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ואחריהן את השמדתו הגמורה , לקחת על עצמו את מעשה החייאתו ושימורו של אותו עולם בזכרון היצירה . המשבר בזהות הלאומית מחולל משבר בזהותו של האמן כאדם יוצר , והכתיבה מבקשת בעת ובעונה אחת גם לרפא את השבר אך גם להצביע עליו , להנכיח אותו , לשמר את זכרו . במובן מסוים , עצם ההצבעה על השבר , אפילו מתוך ההבנה הקשה שאין לו תקנה , מחברת את השברים . על רקע כל זה ניתן להבין מדוע הסמכתן של שאלות היצירה לשאלות הלאומיות מלווה בייצוג גובר והולך של דמות הסופר ביצירה . ייצוגים בדויים של המספר כסופר מופיעים , לדוגמה , ביצירות "חוש , "הריח אורח נטה ללון , , "המכתב" " עידו , "ועינם "הסימן" ועיר ומלואה . גם אם מביאים בחשבון את כללי ההבחנה בין דמותו הבדויה של המספר לבין דמותו הביוגרפית של הסופר , זיהויים אלו מעוררים את התחושה שההתחבטות בשאלות היצירה והלאומיות היא התחבטותו של עגנון עצמו . כאמור , החיבור בין שאלות של אמנות לשאלות של לאומיות ביצירת עגנון ראשיתו בסוף שנות השלושים . עם זאת , הזיקה בין יצירה לזהות לאומית נרמזת כבר ביצירות מוקדמות יותר . , "עגונות"ב ב"אגדת הסופר" וב"יתום , "ואלמנה האמנות מיוצגת במטונימיות של עבודת קודש : בניית ארון קודש , כתיבת ספרי תורה , חזנות . מטונימיות אלו אמנם משרתות מארג תמאטי רומנטי , המעמיד את יצירת האמנות בזיקה לטרנסצנדנטי , אולם בה בעת הן מציגות את היצירה העברית המודרנית כחוליה בשלשלת המסורת היהודית . לעומת זאת , היצירות המאוחרות יותר עוסקות במפורש ביחס המשברי שבין מעשהו של הסופר עצמו כתיבת ספרות בעברית , במחצית הראשונה של המאה העשרים - לבין עולם המסורת של העבר . הסיפורים "חוש הריח" ו"על אבן אחת" מציבים סוגיה זו במרכזם ; אורח נטה ללון ו"המכתב" מעמידים אותה כחלק ממשבר של זהות לאומית ; "הסימן" ועיר ומלואה עוסקים בה בהקשרו של האבל העמוק על השמדתו של עולם המסורת בשואה . בסיפורים אלו , שבהם העיסוק בזיקת היצירה למסורת העבר הוא מרכזי וגלוי , מתחוללת תמורה בייצוגו של האמן והוא אינו מופיע בתיווכה של מטונימיה דתית כי אם , כביכול , כסופר עצמו . לעומת זאת , בסיפור המאוחר "עד , "עולם שבו זיקתה של היצירה למסורת היהודית אינה גלויה אלא מעוצבת כמטונימיה , האמן אינו מופיע כסופר אלא כחוקר קדמוניות . בדומה לכך , גם גינת - אחד ממייצגי דמות האמן ב"עידו ועינם" - מופיע כבלשן

כתר הוצאה לאור

מרכז הקשרים, אוניברסטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help