sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אל תוך היצירה ודרך כך אל תוך העולם המגולם בה , עולם שעבר ואיננו עוד , עולמם של המתים . ואולם , מארג התמות הרומנטיות אינו עומד בפני עצמו אלא הוא נטוע כולו בתוך קורפוס ספרותי מודרניסטי . הסיפורת הארס פואטית של עגנון - כמו שאר יצירתו - היא סיפורת מודרניסטית גם בדרכי עיצובה וגם בעולמה הרעיוני , התרבותי , האידיאולוגי , הפוליטי . התמות הרומנטיות בדבר האמנות והאמן מעומתות תדיר עם ספקות מודרניסטיים החותרים תחתיהן ומערערים אותן ; התפיסות המודרניסטיות , המופיעות במקביל לאלו הרומנטיות , מציעות הבנות שונות לחלוטין של המציאות המתוארת . ועם זאת , הערעור המודרניסטי לעולם אינו מצליח להיפטר מן המחשבה הרומנטית . הדיונים ביצירות חוזרים ומאירים את הזרימה המתמדת , בלא פתרון ובלא הכרעה , בין התפיסות הרומנטיות של מעשה היצירה לבין ההבנות המודרניסטיות הסותרות אותן . השאלות הגדולות בדבר מעשה היצירה נותרות בעינן , אבל ההתמודדויות עמן מציעות לא רק תשובות שונות אלא גם פרספקטיבות מתחלפות . לעתים הפרספקטיבה ממוקדת בהתנגשות עצמה , במתח הלא פתור בין התפיסות הרומנטיות לאלו המודרניסטיות ; לעתים הפרספקטיבה מסמיכה את שאלות היצירה לסוגיות לאומיות כבדות משקל , שעניינן אובדנו של העולם היהודי המסורתי במזרח אירופה ויצירתה של זהות לאומית חדשה בארץ ישראל ; ולעתים הפרספקטיבה מובילה להתבוננות פסיכולוגית בתהליכי הנפש המורכבים של האמן היוצר , התבוננות הקושרת את נפתולי היצירה בתהליכים של הדחקה , במצבים של דכאון , במשברים של זהות מינית . הקריאה ביצירותיו הארס פואטיות של עגנון מצביעה אפוא גם על רצף - בהתמודדות החוזרת ונשנית עם תמות רומנטיות בדבר האמן והאמנות - וגם על ריבוי וגיוון , בהקשרים ובאופנים שבהם תמות רומנטיות אלו משולבות בתפיסות מודרניסטיות שונות ומעומתות עמן . ועם זאת , בתוך הרצף והגיוון הללו מצטייר קו ברור אחד של התפתחות . החל מסוף שנות השלושים , עם פרסום "חוש הריח" ואורח נטה ללון , האובדן המוביל ליצירה מזוהה עם חורבנו ההיסטורי של העולם היהודי המסורתי במזרח אירופה . מעשה היצירה הוא בבחינת תגובה של האמן על החלל הלאומי , הדתי והתרבותי שנותר לאחר ירידתו - ולבסוף היעלמו - של אוהו עולם היסטורי , שהוא גם עולם הילדות האהוב . בהעמדתה של זיקה לא נפרדת בין מעשה

כתר הוצאה לאור

מרכז הקשרים, אוניברסטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help