sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

. 1 עם מהו ל ישעיהו ליבוביץ לא הייתי בין היוזמים והמארגנים של שורת הרצאות זו , אך ברצון קיבלתי עלי לשתף פעולה עמם בביצוע התכנית , שעובדה בהסכמה עמי . לפיכך אין להציג את העניין כאילו הוא מפעל שלי בהשתתפותם של אורחים . המכונים כאן אורחים הם שותפים מלאים במפעל , ואם חלקי מובלט - אין זה אלא משום תפקידי כמרכז . אם חלקי בהרצאות רב - חלקם ומשקלם של חמשת עמיתי , ששמותיהם מופיעים בתכנית , איננו נופל מחלקי ומשקלי בביצועה . זהו מבצע קולקטיבי ולא מעשה איש אחד . מבחינת התכנון היו לנו שיקולים שונים . לבסוף יצא מה שיצא , ואני קיבלתי את דעת הרוב . אילו היה הדבר תלוי בי בלבד , הייתי מקדים את ההרצאה השלישית להרצאה השנייה . אולם גם את זו וגם את זו יישא אדם שהוא מומחה לנושא ומוסמך לדון בו , ולא אערער על הסדר שנקבע להם . הכותרת הכללית שניתנה לשורת הרצאות זו , בהסכמת כולנו , היא "עם , ארץ ומדינה . " שלושת המונחים האלה מתייחסים לדברים השייכים למישורים שונים מאוד , הן מבחינת המציאות והן מבחינת התודעה . ארץ היא נתון אובייקטיבי . ארץ קיימת בלא תלות במודעותו של האדם לארץ הזאת וביחסו לארץ הזאת . מדינה היא דבר שקיומו הוא במישור אחר לגמרי . הארץ היא יש נתון , אולם שום מדינה איננה יש נתון , אלא היא יש אינסטיטוציונלי , מוסד , מוצר של בני אדם . קיים הבדל עמוק בין שני ישים אשר אחד מהם הוא נתון והשני הוא מוצר . הנתון , באשר הוא נתון , אין קיומו מותנה בתודעה האנושית , לא מבחינתה הקוגניטיבית ( כלומר מבחינת הידע שיש לאדם ) ולא מבחינתה הקונאטיבית ( כלומר מבחינת רציותיו , שאיפותיו ומגמותיו . ( מדינה היא מציאות במובן אחר : היא איננה מציאות נתונה אלא היא קיימת באשר בני ארם יצרו אותה , הקימו אותה , אין היא קיימת מצד עצמה , ולכן היא יכולה גם שלא להיות קיימת . מדינה אינה יש מחויב המציאות . בהמשך השיחות שלנו ייתכן שיהיה ויכוח

כתר הוצאה לאור

ספרית שורשים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help