sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

עם , וכן שאלות באשר ל"חזרת ההיסטוריה על עצמה , " והאם חשוב לרעת היסטוריה . באיזו מידה המנגנון השלטוני "מדינה" מהותי לגבי העם ? זהו נושא דבריו של המרצה השלישי , פרופ' גלנור . הוא מציג שני דגמים תיאורטיים של מדינה : על פי האחד מדינה היא ישות בפני עצמה ; היא נושאת רעיון מסוים , ייעוד , והיא יותר מסך כל מרכיביה . על פי הדגם השני המרינה היא כלי , מכשיר שנוצר לשם סיפוק צורכיהם של הפרטים . פרופ' ליבוביץ קובע שהיהדות ההיסטורית היא מקרה מובהק של הדגם השני , שלפיו קיומו של העם בלתי תלוי לחלוטין בכל מנגנון שלטוני שהוא . לא המדינה יוצרת את העם אלא העם יוצר לעצמו מסגרת מדינית . בהרצאה הבאה חוזר פרופ' ליבוביץ ודן במושג "תודעה . "לאומית הוא טוען להפיכת סדר החשיבה הרווחת , שלפיה עם הוא יש נתון מבחינה אובייקטיבית . על פי גישתו עם אינו קיים אלא במידה שבני חטיבה אנושית מסוימת מודעים לכך שהם עם מסוים . כלומר , התודעה יוצרת את העם ולא להיפר . בשיחתו זו מרחיב פרופ' ליבוביץ בעניין הקשר ההיסטורי והקשר התודעתי , וכל זאת בהתייחס ליהדות ולעם היהודי . חלקו השני של הספר יוחד למקרה פרטי של עם-ארץ-מדינה , כלומר לעם היהודי ולטיב זיקותיו לארץ ישראל ולמדינת ישראל . ההרצאות בחלק זה מציגות היבטים שונים של שאלתו הבסיסית של פרופ ' ליבוביץ באשר לתוכנה הערכי של היהדות כיום , ומכאן - באשר לגורלה בעתיד . ההרצאה הפותחת חלק זה של הספר היא הרצאתו של בועז עברון על לאומיות יהודית וציונות . לדעתו , התיזה היסודית של הציונות , שלפיה העם היהודי הוא עם טריטוריאלי שגלה מארצו וזה דורות הוא שואף לחזור אליה , היא תיזה מוטעית ; זהו עם שבבסיסו עומדת הציוויליזציה הדתית , ורק חלק ממנו פיתח תודעה לאומית המתייחסת לארץ ישראל . מסקנתו האופרטיבית היא שיש ליצור מסגרת פוליטית ניטרלית שתשרת את אזרחיה , תור הפרדה גמורה בין המדינה הישראלית כמושג לבין ההגדרה העצמית - הדתית והלאומית - של אזרחיה . פרופ' ליבוביץ טוען שבועז עברון מתכוון לפתור את בעיית מדינת ישראל על ידי הצגתה כמערכת שלטונית שבמסגרתה יסונתז עם חדש . בשיחה השישית שבספר - ארץ ישראל ומדינת ישראל - סוקר פרופ' ליבוביץ את הגדרותיה השונות של ארץ ישראל בתנ " ר ואת גבולותיה המשתנים במהלר ההיסטוריה , ומוכיח שאי אפשר להגדירה , לא באופן גיאוגרפי אובייקטיבי ( אין לה "גבולות ( "טבעיים וגם לא על פי ההיסטוריה . השאלה הניצבת ברקע הדברים היא , כמובן , שאלת "ארץ ישראל השלמה . "

כתר הוצאה לאור

ספרית שורשים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help