sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

מעניין הדבר שרוב החכמים בימי הביניים צידדו בחיפוש אחר טעמי המצוות ואילו רבים מן החכמים המאוחרים יותר הסתפקו בתיאור מצווה כרצון אלוהים . אין התורה עצמה נותנת טעמים למצוותיה" חוץ מבכמה עניינים יוצאים מן הכלל " . העיקר בתורה הוא "ויאמר ה - '" הציווי . חכמי התלמוד ניסו להציע טעמים לכמה מן המצוות אך אי אפשר לומר שניגשו לנושא באופן שיטתי ומקיף . עבור חכמי התלמוד הכלל היה שהמצוות ניתנו כדי "לצרף את . "הבריות חז"ל לא העלו על דעתם , למשל , שמצוות המילה תכליתה להחליש את יצריו המיניים של האדם , בפי שהציע הרמב"ם . הכלל שהם נקטו בו היה "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו" - היינו , מטרת המצוות היא לקדש את האדם . ייתכן שחכמי תקופת התלמוד היו כה עסוקים בהבהרת דיני התורה עד כרי כך שלא היה זמנם פנוי לעיסוק בטעמי המצוות . הרב סעדיה גאון הבחין בין שני סוגים של מצוות . הסוג האחד הוא "מצוות , "שכליות היינו מצוות שמתקבלות על דעתו של אדם . הסוג השני הוא "מצוות שמעיות" - מצוות שאין כל טעם אחר לקבלם פרט לעובדה שניתנו בידי הי . רב סעדיה סבר שיש לחפש טעמים למצוות משני הסוגים . אפילו המצדדים הנלהבים ביותר בחיפוש אחר טעמי המצוות חוזרים ומצהירים שאל לו לאדם לסמוך על כושרו האינטלקטואלי בקביעת טעמים למצוות . בחיי אבן פקודה היה בין המצדדים בחיפוש טעמים 21 אך הזהיר בצורה תקיפה ביותר נגר יומרה כזו " . יהודה הלוי , גם הוא , צידד בחקירת טעמי המצוות כי פחד שבלי בסיס רציונאלי ומוצק למצוות , ישמור אותן היהודי בלי כוונה ומחשבה , כמצוות אנשים מלומדה " . מאידך , הבנה שכלית של הערך והטעם של כל מצווה ומצווה תביא את האדם לקיים אותן מתוך התלהבות . גם בתחום זה של חיפוש טעמי המצוות , זכות הראשונים שייכת לרמב"ם . למרות ביקורת חריפה מצד חכמים בני דורו קיבל על עצמו לנסח גישה שיטתית למציאת הרציונאל שמאחורי כל מצווה ומצווה . הוא הודה שיש סיבות להמנע מחיפוש כזה ואף קיבל את קביעת התלמוד שהתורה לא נתנה טעמים למצוותיה בשל העובדה ששלמה המלך , החכם מכל אדם , סר מדרך האמת בי סבר שלא ייכשל אם יעבור על מצוות מסוימות שניתנו להן טעמים . ובכל זאת , קרא הרמב"ם לחכמים האחרים ללכת בדרכו ולעסוק בטעמי המצוות . 8 ו . ר' היינמן , טעמי המצוות בספרות ישראל , כרך , K עמי 7 ו . . 19 בין היוצאים מן הכלל : פסח , מצה , סוכה , שבת , כיבוד הורים ושילוח הקן . . 20 זוהי דעתו של היינמן . נתן צבי פרידמן מסתפק אם החכמים נכנסו בכלל לעניין טעמי המצוות . ר "דרכי נועם בהלכה , " שנה בשנה תשל"ג , עמי . 156 רי רשב"א , עין יעקב לסוכה כח ע"א , פרק , 'ב סימן ז , ד " ה "שמונים תלמידים היו לו להלל . "הזקן . 21 חובות הלבבות , שער ראשון ( שער הייחוד , ( פרק ג . . 22 שם , שער חמישי ( שער ייחוד הי , ( פרק א . . 23 היינמן , שם , כרך א , עמ י . 64 . 24 מורה הנבוכים , גגו . . 25 שם . השווה ספר המצוות , שורש חמישי . . 26 משנה תורה , הלכות תמורה , פ"ר , הי"ג והלכות מעילה , פ"ח , ה"ח . רי פרישה , טור יורה דעה , קפא : א , שם מבקר הוא את הרמב"ם על נסיונותיו לבאר את טעמי המצוות .

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help