sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נפשו נוצר הכלי , או במונחים הקבליים שאנו נרמזים אליהם כאן , נוצרת הנפש המהוה את הבסיס , את הכיסוי למתן החיים לנשמה " . זו מרפרפת , נוגעת בכלי לא נוגעת , מביאה את תורת היצירה והשיר של הרבסט אל תורת היצירה של חכמי המשנה . זו התבטאה במדרש 'מעשה בראשית' כשישב התנא בן עזאי ודרש : 'ואין בין מים העליונים למים התחתונים אפילו טפח שנאמר ; 'ורוח אלהים מרחפת על פני המים' ואומר : 'כנשר יעיר קנו' וגו' מה נשר זה טס על קנו נוגע ואינו נוגע . 16 תהליך יציקת ה'תוך אל הכלי לא נעשה בדרך הבטוחה של השקעת הנפש כולה , אלא : 'נוגע לא , 'נוגע כמו במעשה יצירת שמים וארץ כך במעשה היצירה הספרותית . בזה מתבצע הקשר בין היסוד הזר , האלוהי , ליסוד המוחשי האנושי , כך נוצרת השירה , כך נוצר החזון וכך נוצרים החיים . כשהרבסט נוגע לא נוגע בכלי השולחן ומדבר בלחישה על הכיסוי , אנו מקבלים את עיקרי תורת הסוד של השירה והחזון העומדים כאנטי -תזה לתפיסת הכלים השאולים . אלו , מהווים פלט פרשני מסועף לא רק לתורת הסוד התנאית אלא גם לזו האמוראית : 'רבי שמעון ברבי יהוצדק שאליה לרבי שמואל בר נחמן אמר לו מפני ששמעתי עליך שאתה בעל הגדה מאיכן נברא האור , אמר : נתעטף הקרוש ברוך הוא בה כשלמה והבהיק זיו הרת מסוף העולם וער סופו , אמר לו בלחש , אמר לו : מקרא מלא הוא עוטה אור כשלמה וגו' ( תהלים קד ב ) ואת אומר בלחש אתמהא , אמר לו כשם ששמעתיה בלחישה כך אמרתיה לך בלחישה' ( בראשית רבא , ג ד , . ( 19-20 אולם הבקיעה וההיווצרות של הטקסט העגנוני מתוך המצע הרוחני של חכמי המשנה והתלמוד ( חז"ל ) לא נשארים רק ברובד הפרשני-תוכני , אלא גם ברובד המונחי-מושגי של הלשון . במסגרת זו יוצרת ההכרה את מערך ההבחנות וההגדרות , אשר לתוך חלליהם תיצוק בסופו של דבר את פרשנותה . תורת הכיסויים של הרבסט מבחינה בין כלים במשמעות של לבושים , ובין כלים במשמעות של מחזיקי תכולה . כשהיא משתמשת בשני המשמעים הללו לבניית משל הסגנון , היא לכאורה מעדיפה את המשמעות של הכלי כמכיל תוך-ניצוק , ודוחה את המשמעות של הלבוש . כך הוא לגבי הביטוי 'כלים שאולים' שמשתמש בו עגנון במשמע של בגדים שאולים . ופירושו סגנון המנוכר למקורו , שכאשר חוזר הוא אליו פוקע כוחו . כשחוזרים אל הכלים בתמונת הרבסט השולח ידו לנגוע בכלי השולחן ומחזירה , אנו חשים את חרדת הקודש סביב מחזיקי תכולה אלו . אם כי נגיעה ואי נגיעה זו של הרבסט בכלים נותנת תחושה מקדימה לכך שההכרעה היא זמנית , ובמהרה יתגלה מוצר דיאלקטי . זה עולה ומתגלה מלחישתו של הרבסט ומצחוקו של התלמיד בעניין הכיסויים : 'מי שיש לו כיסוי יכול לפנות לכל מי שירצה ... בעל המדרש ודאי לא היה חסר ... כיסוי לדברים שהביא , ואולי אף משה רבנו שהדברים מובאים בשמו . אולי אף הוא לא היה צריך לבקש כיסוי ממקום אחר' . ( 255-6 ) בניגוד לסגנון הבוגד של הבגדים השאולים עולה שבחו של סגנון הכיסויים : שירה או חזון שיוצאים בכיסוי , כלומר שיש להם בסיס ושהם הדוקים בבסיסם , אזי כל אימת שחוזרים אליו לא פוקע כוחם . כאן מתבהרת ההכרעה בעניין הכלים , לא בין משמעות הלבוש בכללו והחזקת

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help