sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

עיבור קודמת התערות מוחלטת , אם כך כיצד מתיישב עיקרון ה'נוגע לא נוגע' בעיקרון ההתערות ? ברם דבר זה , שגיאה היתה לגבי הטרגדיה , שהיה הרבסט מתיירא לשקע דעתו ולהגות באותה החולאת , כגון לצייר לעצמו מראה הצרעת ... והרי דבר שאין בו השקעת הדעת רופף הוא , כל שכן דברי שירה וחזון שצריכים עיבור נפש , ואין עיבור בא אלא מתוך שנפש שוקעת בנפש ומכה זה נפש חדשה נבראת וכשנמצאה ראויה לפני יוצר האדם נותן בה נשמה כפי כהה , כפי שהיא יכולה להחזיק . 'שירה' ) ( 286 מהו העיבור הספרותי שסופו בלידת יצירה ספרותית חדשה - איננו יודעים . אמנם התנאים להיווצרותו הם מקםימליסטים , דהיינו השקעה מוחלטת של הדעת והנפש - הגות באותו מרחב פיוטי או עיוני שאמור להוליד בצלמו ובדמותו . מכאן , שהעיבור הוא חיבור בין הנפשות , אך מהו זה שגורם לעיבור הנפשות ? כאן מקום עמי לספר , שפעמים הרבה תמהתי על עצמי היאך אדם עשוי לשנות את עצמו על ידי אחר עד כדי כך , שכל שאני עושה כשאני עם לאה עולה ומתעלה לבחינה עליונה , שונה מכל מעשי שרגיל אני לעשות בזמן שאני לבדי . כלום התחפשות היא זאת ? לא כי אלא עיבור צורה . פעמים הרבה ראיתי שאחרים רואים בי את השינוי וסבורים עלי שמתחפש אני . ואני לא השתדלתי לסתור את סברתם . נשאתי את סודי בקרבי ולא היה כל העולם כדאי לי לגלותו ואפילו כדי להסיר חשד ממני ... שעה אחת קטנה יש ביום צום כיפורים שהגוף מתבטל והולך ונעשה כולו נפש . כך הייתי אני באותה שעה שהיתה לאה מזדמנת לי . לפנים' ) מן החומה' ( 43 מעבר לעדות המזעזעת ליחס שבין עגנון , יצירתו וסביבתו משתמע מכאן כי העיבור , ההריון , התוצר המורכב של הנפשות , היא הנפש החדשה , נגרם כתוצאה מעיבור - שינוי הנפש או גם הגוף כשהם לעצמם . היד הריקה שהרבסט לוחש אל תוכה 'מי שיש בידו כיסוי רשאי לפנות לכל מי שירצה' אינה רק גינוני ענוותנות , אלא היא אולי מה שקורא עגנון בהקשר אחר : 'השמדת ההוויה' 'שירה' ) , ( 276 זו שלפני העיבור וזו שלאחריה . גם הוויית העיבור החדשה , היא הנפש החדשה , אינה עוברת את מעמד הכלי , שמחזיקה בתוכה 'כפי כוחה וכפי שהיא יכולה . 'להחזיק 'תוך' זה הוא הנשמה , הוא החיים , והוא אינו מצוי בידי האדם היוצר , אלא בידי יוצר האדם . ההכרה בדבר מציאותו של גורם מחוץ ליוצר האנושי , המחזיק בידו את מפתח החיים של היצירה , ודאי עוזרת להבנת היסודות הפרדוכסאליים והדיאלקטיים הקשורים בתהליך היווצרותה . שלב ההתהדקות הוא מצד האדם , ומששיקע את כל דעתו וכל

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help