sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לניכור ביניהם - המוות . ואילו השמים אצל המשורר ביאליק , אפשר שיש בהם אל ואפשר שאין בהם אל שהרי הוא אומר : 'ואם יש בכם אל ולאל בכם נתיב - ואני לא . 'מצאתיו מילת הספק 'אם' יש' ) בכם ( 'אל לא רק שאינה שייכת במדרש , אלא הזעקה שם מתבססת דווקא על ודאות קיומו של האל . בודאי המשך השיר : 'התפללו אתם עלי ' ! כי 'אני ... אין עוד תפילה בשפתי' הוא היפוך התפיסה המדרשית הרואה בפניה לשמים חתירה אחרת , כואבת יותר של תפילת משה . מן ההשוואה בין השיר למדרש יוצא שאינה רומה זעקה על אוהב שהופך לאויב לזעקה על סימן שאלה שרודף . על פי עגנון , הניכור של המשורר אל המקור ממנו שאב גורם להיפוך היוצרות : ' קראתי בבהלה , היאך באו אותן המלים לתוך המדרש ' ? מעבר לנימה האירונית , כי הרי המלים הגיעו מן המדרש אל השיר ולא להפך , אנו נחשפים לחורבן הספרותי שכרוך בהיפוך . כאשר התולדה - השיר , צריכה לשאת את המקור - המדרש , אז יפלו שניהם יחדיו והמלים תתפזרנה לכל עבר , כפיגורות מתות נטולות חיים , ויפוג כוחן הן בשיר והן במדרש . וכך נהפכת השאלה האירונית שמעלה עגנון לחרדה עמוקה : 'עם שאני כפוף ועומד לפני הספר וחוטף בעיני את המלים , חזרתי . 'והשתוממתי חרדה זו מבטאת את התהייה היאך קרה שלא נתקבלו מילות השיר אצל המדרש מקור מחצבתן , כאב זה שבאו בניו אליו ודחה אותם מעליו , ונפל עימהם יחדיו . על פי הבנה זו של עגנון , החידוש , החיות ולידת החיים החדשים של היצירה הספרותית נובעים באופן פרדוכסאלי , דווקא , מהתהדקותה המוחלטת במקור ממנו יצאה . ולהפך , המתלבש במקור מתוך ניכור כלים' ) ( 'שאולים מביא את המוות ליצירה הספרותית ופקיעת כוחותיה הטקסטואליים . דיאלקטיקה זו מוצגת יפה בתנועות הגוף של הרבסט בהמשך הדיון על הכיסויים . היא גם מסבירה כיצד מגיעים לידי התהדקות בכלים וניצלים מן היציאה בכלים שאולים , דהיינו מן החיקוי והמלאכותיות הטקסטואלית : הוריד הרבסט ראשו והושיט ירו לקראת כלי על השולחן , נגע בכלי והחזיר ידו , נגע בכלי והחזיר ידו . הביט בידו הריקה כשהוא לוחש , מי שיש בידו כיסוי הרי זה רשאי לפנות לכל מי שירצה . 'שירה' ) שם ) ראשית , יש להרכין ראש ולפשוט את היד הריקה . יש לעשות זאת אולי 'כקבצן של אהבה' כלשונו של עגנון , ולא שיקום הנוצר על היוצר כפי שקרה בשירו של המשורר . שנית , ההתהדקות במקור - בכלי - בסגנון מתרחשת בדרך הפוכה ממה שצפינו . לא התנפלות וסגירת היד עליהם , אלא לוקח לו הרבסט כלי ומחזירו , נוגע ומחזיר , נוגע ואינו נוגע בכלים . לבסוף נשארת היד ריקה והכלי אינו בידה , לעולם יהיה המקור ליצירה הספרותית עודף על מה שהיד ( היצירה הספרותית ) יכולה לסגור עליו . ועדין נשאלת השאלה : כיצד מערכת יחסים דיאלקטית זו עשויה להוליד חיים ספרותיים חדשים שמולידים בצלמם ובדמותם ? אליבא דעגנון , לכל לידה קודם עיבור , ולכל

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help