sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

המלים וכל אימת שחזרתי עליהן דממה עלי נפשי מחמת תפארת כחן . אחר ימים פתחתי מדרש ומצאתי אותן המלים . - מה זה , קראתי בבהלה , היאך באו אותן המלים לתוך המדרש ? עם שאני כפוף ועומד לפני הספר וחוטף בעיני את המלים , חזרתי והשתוממתי , שפסקה פעולתן , ששוב אינן מעוררת את נפשי . וכי בשביל שידעתי אותן מתוך שירו של המשורר פקע כוחם ? 'שירה' ) ( 255 נקודת החיים של הטקסט היוצא בסגנון ידוע היא בכך שכאשר הוא מתחבר למקורו לא פג כוחו של המקור , אלא להפך . הטקסט החדש הופך להיות אחת מן התולדות החבויות בצלמו ובדמותו של הטקסט הישן ממנו נלקח . ויותר מכך , לא רק שמילות השיר מתיישבות יפה בבסיסן המדרשי , אלא גם באחרון יש לחפש את הבסיס אליו השיר מחובר . הביקורת על שירו של ביאליק : 'שמים בקשו רחמים עלי "' היא שהשיר יוצא 'בכלים . 'שאולים כלים אלו הם הלבושים -סגנון הטקסט שנלקח מן המדרש . הביקורת היא , אם כן , על כך שהמדרש שממנו שאל ביאליק את הלבושים לשירו איבד את תוקפו בגלל השיר . כל עוד נתלש השיר ממקורו היה מדמים את הנפש ומרעיד את הלב , כשנתחבר עם מקורו פקע כוחן של מלות השיר . לכאורה , פקע כוחן בחבל הארץ המדרשי , אך נראה גם שפקע כוחן לעורר את הנפש בכלל ואף בשיר עצמו . מה הוא המקור ממנו נתלשו מלות השיר : 'שמים בקשו רחמים ? 'עלי הלל ברזל סבור ש'הוא תלמודי , במעשה שאירע לרבי אלעזר בן דורריא "שלא הניח זונה אחת בעולם שלא בא , "עליה נכשל באחת מהן וחשש שחרטתו לא תתקבל . פנה להרים וגבעות : " בקשו עלי , "רחמים ומשלא נענה אמר : "שמיים וארץ בקשו עלי רחמים" ( ע"ז יז ע"א . ( בגמרא , הפנייה לשמים היא כאל מתווכים בין החוזר בתשובה ובין אלוהי מרומים . ואילו כאן הנימוק הוא אובדן הנתיב לאלוהים , או אובדן האמונה באל . 'אחד עגנון סבור אחרת : בעל המדרש ודאי לא היה חסר מזומנים כיסוי לדברים שהביא , ואולי אף משה רבינו שהדברים מובאים בשמו . 'שירה' ) שם ) המקור לשיר אינו רבי אלעזר בן דורדיא אלא משה רבנו המתחנן על נפשו שיכנס לארץ ישראל ולא יחטפנו יום המיתה : אל תוסף ודבר אלין ( דברים כג c 0 זש"ה איוב : אם יעלה לשמים שיאו וגו' כגללו לנצח יאבד וגו' ( איוב כ ו-ז . ( כנגד מי אמר איוב מקרא זה ? לא אמרו אלא כנגד יום המיתה , שאפילו אם יעלה ארם לשמים ויעשה כנפים כנשר , כיון שיגיע קצו למות נשתברו כנפיו , ונופל לפני מלאך המות כבהמה לפני הטבח . וכן דוד אומר : תצא רוחו ישוב לאדמתו ( תהלים קמו ר ) ... דבר אחר , אם יעלה לשמים שיאו

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help