sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה המתבונן בשלל המאמרים שנכתבו על יצירת עגנון משתאה לא רק לנוכח הכמות , אלא אף לנוכח הגיוון . נושאים רבים הועלו בביקורת עגנון ונידונו מכיוונים שונים ומשונים , ונדמה שחוץ מקול ענות חלושה שהטיל ספק בתועלת שבלימוד מסכת יצירתית זו , משכה היא את קוראיה לחזור וללמוד בה ולמצוא בה פנים מפנים שונות . ממילא תלויה ועומדת השאלה מה עוד ניתן ללמוד מיצירות אלו שעוד לא נרמז בכתובי הביקורת ? ניסוח חריף של בעייתיות זו העלה ידידיה יצחקי : אפשר , אולי , לשער , שהנה הגענו לרווייה מסויימת בחקר יצירת עגנון . מאות הספרים , ואלפי המסות והמאמרים שכבר נכתבו עליה קרובים אולי למיצוייה הגמור - בפרשנות , בחקר מקורותיה , בבחינת המארג הלשוני , המבנה הצורני , התימטי , או המוטיבי שלה . אפשר אולי לשוב לפרש כך או אחרת סיפור זה או אחר שטרם פורש , או שעדיין לא נחקר . אולי ניתן עוד למצוא מקור נעלם לקטע כלשהו המופיע בסיפור כלשהו , אך נראה שחסרה הארה כוללת , רעיון גדול ומקיף , שיאפשר ראייה חדשה , רעננה יותר של יצירת עגנון . אם אין ראייה חדשה כזו בנמצא , חושבני שאכן המחקר החי התוסס ביצירתו הגדולה של עגנון קרוב מאוד למיצויו הגמור . נראה כי תחושת הרוויה המועלית כאן נובעת מהפנמת עקרונות ביקורתיים והנחות יסוד שנתקבלו בפרשנות עגנון , כגון : משחק החידתיות , או הגלוי והסמוי שביצירת עגנון המטילים על כתפי הקורא את התפקיד לפתור חידות ולפענח נעלמים . כדוגמא לכך יש לראות בחשיבות הרבה שייחס קורצווייל לזיהויו את יקותיאל נאמן מן הסיפור ' פת שלמה' - כמשה . וכן את פתרונו של טוכנר לשירתה של גמולה מן הסיפור 'עידו : 'ועינם 'ידל ידל וה פה מה' - כפסוק משיר השירים : 'יבוא דורי לגנו ויאכל פרי . 'מגדיו מכאן אולי עולה התחושה המתסכלת כי אין טעם בגילוי עוד 'מקור נעלם לקטע כלשהו המופיע בסיפור . 'כלשהו אך שמא אין המקורות כל כך נעלמים אלא כדברי שקד : 'שבעוונותינו הרבים איננו מתייחסים אליהם מקוצר דעת ? 'ובורות והרי ' הקישורים האינטר-טקסטואליים בין טקסט לבין זכרי לשון קנוניים קיימים על כל צעד . 'ושעל לא יעלה על הדעת שכל מהותה של יצירת עגנון היא לבחון את בקיאות הקורא בידיעת המקרא והמדרש , וכמו מדרש השמות השונים בהם נקרא משה' בסיפור ' פת . 'שלמה אילו היה כן , הרי רשלנות היא מצד בעל כתב החידה , הוא עגנון , להשאיר עקבות של משה ולהזכיר בפירוש את שמו ביצירה . חקר מקורותיה של יצירת עגנון לא הפליג מעבר לתפיסת הזיקה שמקיימת ספרות זו עם אותם מקורות . על פי תפיסה זו , המקור מהוה גירוי ליצירת עגנון ומשמש לה כלי למימוש מטרות וצרכים שונים . תפיסה זו הובילה לניתוח שלא חדר מעבר להבנה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help