sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מה מותר ומה אסור . האתיקה חשובה יותר מן המשפט . ואולם כאשר חברה אינה משכילה לקבל על עצמה את עול האתיקה , והיא מוכנה לציית למשפט בלבד , אנו עדים להתגיירות של כללי התנהגות מן האתיקה אל המשפט . כללים של אתיקה , שלא עמדו במבחן המציאות , נעשים כללי משפט . החברה , באמצעות נציגיה בבית המחוקקים , משליטה את המשפטיזציה על עצמה . הנה דוגמה אחת . כאשר התברר כי מתפשטת והולכת תופעה של עובדי ציבור המקבלים מתנות מאזרחים הנזקקים לשירותיהם , ואפילו מתנים את השירות בקבלת מתנות , ראתה הכנסת צורך לחוקק את חוק שירות הציבור ( מתנות , ( התש"ם , 1980 שהטיל איסור על עובד ציבור לקבל מתנה שניתנה לו באשר הוא עובד ציבור . דוגמה נוספת : כאשר התברר שאנשי ציבור , בעיקר נבחרי ציבור ברשויות מקומיות , נוהגים לאשר ביודעין תכניות בניה בניגוד לחוק , כדי להיטיב עם מי שכדאי להיטיב עמו , ראתה הכנסת צורך להוסיף לחוק התכנון והבנייה , התשכ"ה , 1965 סעיף ( מספר ( 48 הקובע כי חבר במוסד תכנון שהצביע ביודעין בעד תכנית בניגוד לחוק יהיה אשם בפלילים . התגיירות של כללים מתחום האתיקה לתחום המשפט , למרות שהיא נעשית כדי לקדם התנהגות ראויה , אינה תופעה חיובית . היא לא רק עדות לכישלון של החברה בהטמעת ערכים של התנהגות ראויה , אלא היא גם מכבידה מאוד , הן על חיי יומיום של כל אדם והן על המנגנונים הציבוריים של אכיפת החוק . כדי לצמצם תנועה זאת צריך לפעול באופן נמרץ יותר להגברת המודעות של הציבור הרחב , ובמיוחד של אנשי ציבור , לחשיבות של התנהגות ראויה . אפשר להבחין בין סוגים שונים של אחריות ציבורית . אחת האבחנות החשובות היא בין אחריות אישית לבין אחריות מוסדית . האחריות האישית משתרעת על החלטות ומעשים של איש הציבור עצמו : אם טעה או חטא , הוא יישא בתוצאות . האחריות המוסדית ( המוכרת יותר בשם אחריות מיניסטריאלית ) מוטלת על איש ציבור שהופקד על ניהול מוסד , יהיה זה משרד ממשלתי , רשות מקומית או כל גוף ציבורי או יחידה מינהלית אחרת . בצד הסמכות לנהל קיימת גם אחריות לניהול . הצלחה של הגוף נזקפת לזכות המנהל , כישלון נזקף לחובתו . כך בדרך כלל במישור ההצלחה , אך לעתים גם במישור ההתנהגות . במקרה של כישלון , ובכלל זה תקלות וקלקולים , נדרש המנהל לתת דין וחשבון על התנהלות המוסד , והוא עשוי לשאת באחריות מוסדית , אף אם הכישלון אינו מעשה ידיו אלא נגרם על ידי אחד העובדים באותו מוסד . בהתאם לכך שר עשוי להימצא אחראי בפני הממשלה , הכנסת או הציבור הרחב , על כשל של 8 בג"ץ 1993 / 03 התנועה למען איכות השלטון בישראל נגד ראש הממשלה , פ"ד נז , 817 ( 6 > , 918-917 השופט חשין : "מושג it isn ' t done-n הוא מושג השאוב מתחום תרבות השלטון , לא מתחום המשפט ... אשריה חברה שתרבות it isn ' t snob 1 מוטמעת באורחות השלטון . "שבה

הקיבוץ המאוחד

המרכז לאתיקה בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help