sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שלום זה לפעמים יותר מסובך מאשר לנהל מלחמה . אנחנו רואים את זה מאז שהתחילו מגעי השלום ומערכת היחסים שלנו עם מצרים ועם ירדן - אין ספק שהשפה מקרבת לבבות . גם כשאתה הולך בשוק ואתה מדבר עם בן אדם שאתה יודע את השפה שלו , אתה פתאום רואה איך הלבבות נפתחים ונוצרת תקשורת אחרת . אלה שחיים כאן יודעים את השפה שלנו ולומדים אותה כי הם מיעוט והשפה העברית מהווה מקור כוח להשתלבות בחברה ובמדינה . אבל אנחנו צריכים לראות בשפה הערבית כלי גם לקרב ולתקשר , וזו החשיבות של השפה בעיניי . במישור של שירות המדינה , קיימים ערבים תושבי המדינה שלא יודעים עברית , וכשהם באים לקבל שירותים אז בהחלט צריך לתקשר איתם . הערבית היא שפה שהוכרזה כשפה רשמית שנייה במדינת ישראל , וצריך לראות את זה כך ולהתייחס בהתאם . יעקב רוזן : אנחנו מיעוט במזרח התיכון . כמו שהמיעוטים אצלנו למדו את השפה כי הם מבינים שכדי להתקיים כאן הם צריכים לדעת אותה - כדי להמשיך להתקיים כחלק מהאזור ולא כשלוחה של משהו אחר מבחוץ חייבים לדעת את השפה . גרתי 11 שנה במדינות ערביות עם דרכון ישראלי והזדהיתי בתור ישראלי , והם מאוד העריכו את זה שאני יודע את השפה שלהם . יש אספקט חשוב יותר , שהוא העניין של השלום . אנחנו בעצם משדרים זלזול באי נכונות שלנו ללמוד את השפה הערבית . אנחנו משדרים לסביבה שלנו שאנחנו לא מעוניינים בה . פרופ' חגי ארליך : אני חושב שההבחנה הראשית היא בין המידע לבין ההבנה . מידע אפשר להשיג גם בלי ידע השפה - אנחנו מפוצצים היום במידע שמגיע מכל הכיוונים והוא מספיק כדי לדעת את האויב - אבל כדי להגיע להבנה צריך ללמוד את השפה , כי השפה היא גם מאגר המושגים של האחר . יצחק שדה פעם אמר : " אם אתה רוצה להבין את השכנים , למד את . "המשוררים אני חושב שכדי לספק את הצורך הבסיסי להגיע למגע עם מערך המושגים של הזולת - למה הוא מתכוון כאשר הוא אומר מילה מסוימת או מתבטא במשפט מסוים , איך הוא מבין סיטואציה - אין דרך אחרת מאשר ללמוד את השפה . מדוע רוב הציבור אינו מעוניין בלימודי ערבית ? פרופ' אייל זיסר : באוניברסיטה יש יחידה לשפות זרות , סטודנטים יכולים ואף מתבקשים ללמוד שפה זרה - והשפות הפופולריות ביותר הן סינית ואחריה ספרדית . ההסתגרות שהמרחב כופה עלינו משפיעה . ערבית נראית כלא מספקת אפשרויות כלכליות או תעסוקתיות , את העולם הגלובלי היא לא מעניינת . אני נתקל יותר ויותר במורים שמלמדים ערבית , ואין אצלם כבר את העניין של מזרחנות . אם פעם דיברנו על קבוצה נבחרת שידעו שמגיעה אחר כך למודיעין , היום לא כל מי שלומד ערבית מקומו במודיעין מובטח . הצורך של הצבא באנשים שיודעים ערבית הולך ופוחת . דבר נוסף הוא מעמדה של הערבית . הבוז , הגזענות . הראייה שזה נחות , התפיסה של " מה כבר יכול להיות מעניין או רלוונטי . "בתרבותם יש גם קשיים אובייקטיביים . אם מורה או מנהל רוצה לפתוח כיתה למרות התנגדות ההורים , אז משרד החינוך מערים קשיים משלו . ועומדת השאלה מה נלמד , ערבית מדוברת או ספרותית . אם הילד לומד ערבית מדוברת זה לא מתאים למצרים , ועם ערבית ספרותית הוא לא יוכל לדבר עם אנשים ברחוב . אבי לקח : הדבר החשוב כאן זה המוטיבציה ללמוד ערבית אצל צעירי ישראל , והטריגרים השתנו במהלך השנים . יש אנשים במדינת ישראל שרואים בערבים , גם אלו שגרים במדינה , מעין יריב ומתנגדים ללמוד את שפתו , וזה גם מה שהם משדרים לילדים שלהם . גם הורים שלא חושבים כך תוהים איך זה יכול לקדם את הילדים בחיים . כפי שנאמר , סינית יותר אטרקטיבית היום מערבית . גם העניין שהוזכר , האם ללמוד ערבית ספרותית או מדוברת . כדי ללמוד משהו צריך לראות את הפירות בהישג יד , ואז זה נותן איזושהי מוטיבציה . בתקופות מסוימות , כשמשרד החינוך החליט שלומדים ערבית ספרותית בלבד , מי שלמד לא הצליח לתקשר . אחר כך החליטו ללמד מדוברת . הרעיון הוא לשלב את הספרותית והמדוברת בצורה כזו שהנער והנערה ירגישו סיפוק מיידי . פרופ' חגי ארליך : יש חוט שני שעובר לאורך ההיסטוריה שלנו , שאני חושב שאולי הוא מסביר חלק מהסיבות , וזו שאלת המעבר בין אופטימיות לפסימיות . בימי " , "השומר למשל , הסתובבו עם כאפיות ונראו ודיברו כמו ערבים מתוך רצון להתערות , גם מסיבות של להכיר את השכן וגם מסיבות של " דע את . "האויב לאחר מכן , במאורעות , 1939-1936 כשהתחיל ייאוש , התחילו להתנתק מהשפה הערבית , כי דובריה היו האויב . התקופה שאני התעצבתי במגמה המזרחנית הייתה תקופה די אופטימית , שנות ה , 60-50 עידן הלאומיות הפאן ערבית . שכנינו ואויבינו הגדירו את עצמם על בסיס שפתם ופיתחו לאומיות חילונית שאף שהייתה עוינת , התבססה על מושגים מודרניים , סוציאליסטיים ואחרים . הערביות הזאת חיפשה את העתיד , ואת זה אפשר היה להבין , ועם זה ניתן היה להתמודד . למדנו ערבית כדי ליצור דיאלוג , או להמשיך ביריבות עם עתיד זה . גם בתקופת אוסלו , משניעורו תקוות מחודשות , הייתה פריחה של לימודי ערבית . היום נראה שהתחלף הדיסקט . רבים מקרב שכנינו מגדירים עצמם על בסיס אסלאם פוליטי , לא ערביות . הקיצונים פונים אל העבר , ללוחמנות דתית ובמושגים שעמם קשה ליצור דיאלוג של ממש . גם אצלנו , אעז לומר , השתרבבו מורשות של קדושת העבר על חשבון הלאומיות העברית המודרנית . אנו אבי לקח : יש אנשים במדינת ישראל שרואים בערבים , גם אלו שגרים במדינה , מעין יריב ומתנגדים ללמוד את שפתו , וזה גם מה שהם משדרים לילדים שלהם . גם הורים שלא חושבים ככה תוהים איך זה יכול לקדם את הילדים בחיים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help