sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

רכות קשה סמדר כרמלי מיצב פיסולי כיכר ספרא , ירושלים יורם אורון מיום חנוכתה של הרכבת הקלה במדרחוב הענק ברחוב יפו שינה מרכז העיר ירושלים את מראהו . ירושלים דהיום מציעה טיול קסום לאורכו של הנתיב הראשי , המופר לפרקים רק בעת מעברה של הרכבת השקטה למדיי . הבניינים המשופצים לבשו מחדש את המראה המושך של פעם , ובתי הקפה והמסעדות קורצים לעוברי האורח . ההפתעות אינן מסתכמות ברחוב יפו בלבד . סיור קצר באחת הסמטאות הצרות מגלה כי העיר כולה עטתה חג . אחת ההפתעות הנפלאות הללו מצפה לתייר המזדמן בכיכר ספרא . ערמות של כריות צבעוניות בגדלים שונים , מעין הכלאה בין בית הארחה טורקי לסלון אירופאי בדירה בורגנית , מזמינות את גבך העייף להשתרע עליהן ולקבור את כפות הרגליים היגעות בינות לקטיפה הרכה . אך בטרם עשית זאת , אתה מבחין בשלוש פינותיו של חדר אורחים פתוח זה בכריות המקובעות אל הקיר , ועליהן הכתובת : " גע . "בי מובן שנגעתי . והנה ... הפתעה . לא זו בלבד שהכרית אינה רכה , אלא שחרף הקמטים והשקעים , המאזכרים את טביעת גופו של אחרון היושבים , היא קשה כסלע וקרה כאבן ! הכיסוי הצבעוני , העתק מדויק של בדי ריפוד מוכרים , מכסה את העצם האמיתי שכולו בטון וצבע . משקל הכריות מגיע עד 600 ק"ג כל אחת . סמדר כרמלי , האמנית , יצרה 15 תבניות סיליקון ל 75 הכריות שבמיצב , שנוצרו ביציקה תעשייתית . לאחר היציקה היה עליה להמציא שיטה חדשה ליצור סטנסילים שיוכלו לעקוב אחר פני הכריות , בכלל זה הקמטים והשקעים , לצורך צביעת הדוגמאות המדמות בדי ריפוד . הדיוק המדהים , המאפיין את העבודה , משקף את השאיפה לפרפקציוניזם . המוצר הסופי הוא ללא רבב , הטעיית עין מושלמת . " האם הרעיון לפרויקט היה כבר בראשך ורק המתין למודעה על התחרות " ? " לא , אבל תמיד נמשכתי לצירוף בין רך לקשה ( בד וזכוכית , למשל . ( הכרית נבחרה כסמל אוניברסלי של רוך ושל יומיומיות , שאין עליו עוררין . הצבת הכריות במרחב הציבורי מתייחסת להכנסת אורחים , לישיבה בחברותא ללא גבולות מגזר , גיל או מגדר . הכרית מזמינה אותך לשבת ולהתרווח , ורק המגע עם הגוף מגלה את אופייה האמיתי . חשוב היה לי שלמיצב יהיה אופי הומוריסטי , קליל , וכך הוא גם , "תוכנן מספרת כרמלי . " מדוע בחרת להסוות את הבטון " ? " הבטון הוא חומר זול יחסית ומאוד חזק ועמיד . כמובן , רציתי לקבל את הניגוד בין מראה רך לבין חומר קשה כאבן . הבטון הוא נפלא , הוא כל כך מקבל . הצבע לא היה נראה כפי שהוא נראה אלמלא תכונות הספיגה שיש . "לבטון כרמלי זכתה במקום השני בתחרות בינלאומית למיצבים סביבתיים בשלוש כיכרות בירושלים : ספרא , ג'נרלי וצה"ל . המיצב מדבר בזכות עצמו , אך הוא נטען ברובד נוסף כאשר בוחנים את המחשבה שמאחוריו ואת היד שעיצבה אותו . אף שגדלה בבית אמנותי , כרמלי לא עסקה ביצירה של ממש עד אמצע שנות העשרים לחייה . בגיל מאוחר יחסית הגיעה ללימודים במחלקה לעיצוב קרמי . "בצלאל"ב לאחר סיום לימודיה נשארה ללמד בבית הספר כעשר שנים נוספות . במקביל הקימה סטודיו משלה , ובו יצרה מוצרים דקורטיביים ופיסוליים , שהיא מכנה בשם " מוצרי . "מדף בקרב האמנים ידוע כי גם קרמיקאים , מוכשרים ומוצלחים ככל שיהיו , מתקשים להתפרנס . על רקע מציאות זו , שילוב המשרה האקדמית והיצירה בסטודיו נראים כסיפור הצלחה , שאמנים צעירים רבים משתוקקים אליו . אך אז בא השינוי הגדול . לא שבר פתאומי , אלא תהליך הדרגתי של שינוי במיקוד . היא " ירדה" לאילת והקימה סטודיו בממדים המתאימים לפרויקטים סביבתיים גדולים . חייה כאמנית עצמאית הפכו להיות חשובים לה יותר , ולאחר שנתיים של מסעות הלוך ושוב בין אילת לירושלים עזבה את משרת ההוראה . " , "השתניתי היא אומרת , " ולכן הגיע זמן לשינוי כיוון . התחלתי לחפש חומרים ואתרים סביבתיים חדשים מתוך רצון לחקור את יחסי הגומלין בין הפסל לבין החלל . "שמסביבו > סמדר כרמלי , מיצב כריות בטון , , 2012 מיצב פיסולי : בטון יצוק , צבע תעשייתי מראה הצבה בכיכר ספרא , ירושלים יציקות : יעקב מאיר ; תצלומים : זיו ביניונסקי , יציק ביניונסקי , סמדר כרמלי Smadar Carmeli , Touch me , 2012 , sculptural installation : cast concrete Dupont industrial paints . Installation view , Safra Square , Jerusalem Casts : Yaacov Meir ; photos : Ziv Binyonsky , Itzik Binyonsky , Smadar Carmeli

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help