sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

( 1 ) שבכתב ושבעל פה א . אגדת העם חיה על נושאה עלילתה בלבד . אינה זקוקה לחסדי צורה ואינה נכבלת בכבלי צורה . אופיה ויופיה : היותה נמסרת בפשטות ובבהירות מפה לאוזן . שליחותה המשולשת—להזכיר נשכחות , ללמד בינה , לשעשע בעלמא—נעשית בשלמותה על ידי השמעת סיפור המעשה ושמיעתו . יש המספר בקיצור , ויש—באריכות , יש המוסר את הדבר בלי כל קישוט , ויש—בשיבוצים , ואולם בכל אלה הדבר עדיף תמיד מאפניו , הגוף—מהלבוש . סיפורי המופת של האגדה נרשמו ישר מפי העם , מפי אלמונים מספרים לפי תומם . ראשית כל ספרות—היצירה שבעל פה . הספרות המדוברת או המושרת קדמה לזו הנתונה באותיות ובתווים . יתר על כן : אגדות העם הוסיפו להתקיים קיום מסורת שבעל פה גם לאחר המצאת הכתב , ואפילו לאחר המצאת הדפוס . כל עוד מוסר האגדה עמד בתמימותו , ברגשו הראשוני השלם והבלתי מפולג , והתרבות על חינוכה האחיד , המטשטש הבדלי תפיסה וגירםה , לא פגעה בו—עמוד עמדה האגדה שבפיו בראשונותה . לפני מאה שנה עוד אפשר היה להציל מפי מאות מספרים עממיים אוצרות , ואולם בזמן החדש פסקה ראשונותה של האגדה ואין היא קיימת עתה על טהרתה שבעל פה אלא בפינות נידחות שהתרבות המודרנית לא הגיעה אליהן . האופי שיבעל פה' נשתמר איפוא בראש וראשונה באותם ספרי אגדה , שהם פרי עמלם של מאספים נאמנים , אשר יצאו לפקוד את העם במשכנותיו , ולשמוע םתרי שיחו , ואשר השכילו להעתיק מפי הסבתא , ששיננה לנכדה את אשר הגיע אליה על ידי שושלת דורות . תפקיד מדעי ויוצר זה עשו בנאמנות ובמסירות מיוחדת שני אחים חלוצים , יעקב ווילהלם גרים , ובעקבותיהם הלכו מאות חוקרים ודורשים במשך מאת השנים האחרונה במערב ואף במזרח . ! על דרך עבודתם ניתן לעמוד מתוך 'מעשיה' אופיינית זו : הם שמעו את שמעה של מספרת למופת , ישישה במושב זקנים . המטפלות שבמוסד לא נתנו לגשת אליה , כי הביטו בעין רעה על כל חריגה מן הסדרים המקובלים . לסוף הצליח אחד האחים גרים לקשור קשרי ידידות עם גיסו של הממונה על המוסד . זה השפיע על אשתו שתשדל את בעל אחותה , וירשת לאותה זקנה לספר אגדותיה לילדים . מפיה רשם גרים את הדברים , והעיר : 'רק דרך מנהרות ונקבות שכאלה יגיע אלינו הזהב , אשר מוצאו מםתורו בחיק . 'האדמה את סיפורי האוסף של האחים גרים ודוגמתם , שנרשמו על סף זמננו ממש , אנו חושבים לדברים עתיקים שבעתיקים , לדברים שמראשית ימי הםפרות . הם קודמים גם לדברי משוררים אנשי שם מימי קדם , אשר יצירתם היתה מכוונת , מעשה יצירה ממש , ועדיפים גם מן האוספים הקלאסיים של אגדות וםיפורי עם אשר סופרים ועורכיפ אלמונים ונקובים בשמם השאירו אחריהם בתקופות היסטוריות . ואולם עם היותנו חושבים את סיפוריו של בוקאצ'ו וגם את סיפורי 'אלף לילה ולילה' כשניים בדרגה פרק ראשון : למהות האגדה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help