sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

דברים כוללים א . הספר הזה נושא ונותן בסיפורי עם של העמים בכלל ושל עם ישראל בפרט , ביצירת אלמונים , החתומה בחותם עפ מוצאה , ועלילתה היא הקובעת את אופיה . המונח אגדה , שאנו משתמשים בו כאן , אמנם אינו מיוחד לנושא שלנו בלבד , ואולם יש בו כדי לציין יפה את הקו הראשי של הסיפור העממי : דבר שהוגד ונמסר מפה לאוזן , דבר ספרות שתחילתו לא היתה בכתב . ' שאל אביר ויגדל , זקניך—ויאמרו . 'לך סיפורי עם הם ביסודם מסורת , קבלה , מ 1 רשה . האם המשעשעת את נפש הילד בםיפור אגדה מוסרת לו בעצם קורות ותורות . בראשית היה המעשה , אותו 'מעשה . 'שהיה חוזרים ומספרים וחוזרים ומשננים אותו , למען יוודע ולמען יישמר יפה בלב , וכל החוזר ומספר מוסיף או גם גורע , ובמידה שה'מעשה שהיה' החד פעמי מפסיד והולד מתוך כך את צביונו הראשון , המיוחד , מתבלט והולך אופיו הכלל אנושי , כוחו לשמש דוגמה , מוסר , אזהרה . םיפור העלילה העממי רבים משתתפים בעיצובו , והוא גם משמש את הרבים , את הכלל , משמחו או מעוררו , ומכל מקום מלמדו יראת כבוד החיים ומחוללם . האגדה , המספרת מעשה שהיה בפלוני בן פלוני , אינה היסטוריה . אויפיה האנושי הכללי מבטל את הגבולות שבין תקופה לתקופה , בין אומה לאומה : מד , שהיה לעולמים הוא שיהיה לעולמים . גם ההבדל שבין מציאות לחזון כאילו פורח לו בתחום שלטון האגדה , ואיננו . מה ש'לא היה ולא נברא' יכול להיות ואולי סופו שיהיה וייברא . גם החלום , הנובע ממקורות החיים ומנושאי אמיתם של החיים , הוא מיסודי האגדה ומשרשיה . ב . האגדה נבדלת מסיפורו של הסופר ביתרון העלילה על הביצוע . הגרעין העובדתי או הרעיוני נמסר בה בנוסחאות מנוסחאות שונות ; כי רבים שותפים בה , ולא על הלבוש האמנותי תחיה . יש והאמנות גואלת את החומר ההיולי , הנמסר בגוף אגדה , ומתקנת אותו תיקון עולם ! ויש אשר יצירה , שהיא' לכאורה , יצירת סופר , אינה בעיקרה אלא אגדה שקדמה לה ושימשה , או היתה עשויה לשמש , לה יסוד . חקר האגדה ותולדות האגדה הוא איפוא בראש וראשונה חקר תולדות הנושאים והעלילות . האגדה בכלל נפרדת לארבעה ראשים : סיפורי אהבה , סיפורי גבורה , סיפורי אמונה , סיפורי חכמה ; וכל אחד מארבעה אלו יוצא במידה שווה לסוגים שונים והם—המעשה והמעשית , הבדיה והמשל . הגדרת כל ראש בית אב ותולדותיו , עמידה והעמדה על המציין כל אחד מהם ועל המבדיל אותם אחד ממשנהו ( וביחוד הכרת צביונו של כל אחד אצל עמים שונים ובקרב סביבות שונות ןה—( תפקיד הםברה יסודי , שבלעדיו לא תתואר הכניסה לפרדס . תפקיד שני בדרגה הוא—הרצאת התיאוריות השונות , שהובעו בזמנים שונים ומפי חוקרים בעלי כיוונים שונים , על מקורה ומוצאה של האגדה ; כי לידי תיאוריה מוסכמת ומקובלת לא הגיעו עד היום בנידון זה , ולא עוד אלא שניתן לשער כי במידה שיהיה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help