sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה מטרתו של ספר יזה חורגת מהיקפו המצומצם . ייעודו המקורי היה לספר מה קרה מבחינה תרבותית ליהודי ארצות האסלאם בזמנים החדשים . כוונתי הייתה לתת בידי תלמידים שמשפחותיהם באו מארצות אלה כלים להבין את תולדות משפחותיהם , ולפתוח צוהר גם לחבריהם , שמשפחותיהם באו מארצות הנצרות , להכיר דפים בהיסטוריה של אזור תרבותי אחר . הספר נועד לספר לאלה ואלה לא רק מה קרה ליהודים אלא גם מה אירע אגב כך למוסלמים , אנשי חברת הרוב בארצות אלה . ואולם משניגשתי לכתוב את הספר חשתי שאם אנסה לגולל את סיפורן של כל ארצות האסלאם ושל כל יהודיהן , מרוב עצים לא יראו את היער והתבשיל עלול להקריח . לכן העדפתי להתמקד בארץ אחת - תוניסיה . בארץ זו חיו אוכלוסיות מוסלמיות ויהודיות מגוונות , וסיפורו התרבותי עשיר דיו בכדי להעלות נקודות מוצא להרחבת ההיכרות עם מיעוטים יהודיים אחרים בארצות האסלאם , מתימן ועד תורכיה , ממרוקו ועד איראן . עם זאת , לא אמנע מלהתייחס לארצות אחרות , ואעשה זאת במיוחד לגבי התקופה שבין שתי מלחמות העולם . לישראלים יש עניין מיוחד בסיפורם של יהודי תוניסיה , סיפור המתרחש בתוך סביבה מוסלמית ערבית . אחרי ככלות הכול העולם המוסלמי מקיף אותנו , ואנו חולקים עם הערבים ארץ אחת . אמנם בין ישראל של תחילת המאה ה 21 ובין תוניסיה של שלהי המאה ה 19 וראשית המאה ה , 20 התקופה שבה מתמקד הספר , מפרידים פערים גדולים , של מקום ושל זמן . ובכל זאת לרבים מן הנושאים שיעלו בו יש זיקה לבעיות המטרידות ?< ת הישראלים היום : מה היו נקודות המפגש התרבותיות בין היהודים לערבים המוסלמים בעבר ? כיצד התפתח מפגש זה בדורות האחרונים ? האם חלה התקרבות בין היהודים למוסלמים לפני ההתפרצות העזה של הסכסוך הערבי הישראלי בשנת , 1948 או שהם התרחקו אלה מאלה כבר לפני כן ? שאלה נוספת נוגעת למה שאנו נוהגים לכנות "הבעיה העדתית " - בעיית היחסים הלא שוויוניים בין יוצאי אירופה ליוצאי ארצות האסלאם . האם

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help