sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדומה בנויה אך ורק ממיתוסים שענינם הוא צידוק או התקפה על הסדר החברתי הקיים , במונחים על טבעיים . בתנ"ך ובקבצי החוקים והפירושים שבעקבותיו , האוצרים את המחשבה העברית המקורית , משתקף ניגוד בין החברה השבטית , על קנינה השיתופי ופעילותה הכלכלית הפרימיטיבית , ובין התהליך הכלכלי הבלתי-אישי בחברה מורכבת יותר , רבודה מעמדות וקאסטות , המבוססת במידה רבה על קנין פרטי . ההשקפות האנימיסטיות של הדת השמית הקדומה מפנות מקום למושג אלוהות רוחנית . אבל מלכות הרוח האלוהית ממוזגת לא רק בשתי סגולות יסודיות אחרות , צדק ורחמים , אלא גם בברית בין אלוהים ועמו . אפשר לראות באחדות זו תחליף מושכל לקשרים חברתיים נושנים וקרובים יותר , שכבר נתרופפו . לא היה עדיין כל נסיון לסלק מן הדוקטרינה הדתית את הענין ברוחתם הגשמית של החיים עלי אדמות . תורת ההתנהגות שהוטלה על בני העדה היתה דקדקנית וכללה הכרה בכמה חובות חברתיות עליונות , שלא היו שונות הרבה מן המקובלות במשפחה הפטריארכלית ובעדה השבטית . אף-על-פי שתחום הקנין הפרטי גדל והקיף קרקע , זכויות הרכוש של הפרט נשארו מוגבלות בחומרה במשך זמן רב . חוקים לשמירת הקרקע בבעלות המשפחה , והמוסד של שנת היובל ( אף-על-פי שאין כל פרטים על קיומו למעשה , ( הם דוגמאות להגבלה עדתית של זכויות הפרט . אבל את התפרדות העדה הפרימיטיבית , אי-אפשר היה לעצ 1 ר . עם התפתחות הקנין הפרטי בא המסחר , הפנימי והחיצוני , ועמו האפשרות לצבור נכסים . זוהי התקופה בה עלתה המלוכה הישראלית . תמונת החברה באותו זמן , כפי שהיא מותוית בספר מלכים , וביתר הדגשה בקינות הנביאים , מחאותיהם וחזונם , מעידה על חלוקה ברורה לעשירים ועניים . מותרות החצר נשענו על הגידול ההדרגי של מעמד משועבד . הוצאות בית המלוכה , המלחמות והבניה הציבורית הנרחבת מומנו על-ידי ארגוניות , ריוחי המלך מן המונופולין על סחר החוץ , עבודות-כפיה ומיסוי כבד ג . התוצאות היו התרוששות ההמונים , העברתם מנחלותיהם וצמיחת מעמד ,, . "מדוכא השינוי באקלים הכלכלי משתקף במרד הרוחני של הנביאים . בגנותם את תאותנות החברה החדשה ביקשו להשיב את הבריות אל דרך החיים של הצו-האלוהי , להחיות את הצדק והרחמים כעקרונות ההתנהגות החברתית . הם ייסרו את המעמדות המסחריים החדשים , נושכי-הנשך ועושקי האדמה ; והם שבו והטיפו להגבלת זכויות הקנין הפרטי . בכמה ענינים הצליחו . האיסור לחבול את בגדי החייב או כליו » 1 ראה ויקרא כ"ה , , 'י י '' א . 1 ראה מלכים , 'א ה' י '' ג ואילך . * ראה שמות יב , ו"'כ , כ '" ז ; הברים , כ '' ד , . 'ו

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help