sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כלכליים מקוטעים ומפוזרים אלה היוו חלק מהן , מוסיפות להתקיים ; וכאשר מופיעות במערכת הכלכלית עויתות של משבר , השפעתן גדלה . בשקוע האמונה במוסדות ובנוהגים מקובלים , הרי ההתחרות למציאת פילוסופי 1 ת-חיים מקיפות ולנקיטת אמצעי מדיניות מנוגדים , נעשית בשמה של השקפת-עולם ( Veitanschauung ) it או אחרת . איש לא יכחיש כי רוב הרעיונות שהוטבעו במערכת המחשבה האנושית במשך אלפיים שנה ויותר , עדיין יש להם מהלכים . אין הגנבה להפריז בהיקפה או בחשיבותה של המחשבה הכלכלית הקדומה . אין האדם מתחיל לתהות על טיבו של התהליך הכלכלי בעודנו פשוט , עד כדי כך שאינו מחייב כל הסבר מיוחד . הכלכלנים החדישים מייחסים אפילו לרובינזון קרוזו עיון במשמעויות הבחירה , בה הם רואים את תמצית הכלכלה . אבל כל מה שהאנתר 1 פ 1 לוגיה מלמדת הוא , שראשית ההגות האנושית קשורה במה שהכלכלנים יכנו היום בשם הצדדים הטכניים של תהליד סיפוק הצרכים . במידה שיש בכוחנו לגלות את הרעיונות , בהם החזיק האדם הפרימיטיבי , דומה כי נועדו להמציא הסבר כלשהו לחליפות העתים , לכוחות האצורים באדמה , לנוהג בעלי-חיים , ולהשפעתם של כל אלה על סיפוק הצרכים האנושיים . אפילו בשלבים מתקדמים יחסית של החברה השבטית לא נראה שעלו בעיות חברתיות כלכליות מיוחדות המחייבות הסבר . התהליך הכלכלי בעדה אשר טכניקת הייצור שלה פשוטה' שהרכוש ( על כל פנים , זה המשמש בייצור ) מוחזק בה בבעלות הכלל , ושחלוקת העבודה קיימת בה , אלא שלא עוררה עדיין חליפין פרטיים של מוצרים , אי-אפשר שייראה בלתי-מובן לבני העדה . הקשר בין המאמץ הבודד והסיפוק הבודד גלוי לעין כל : תהליך הייצור והתוצר נמצאים בשליטתו המתמדת של הפרט ואין כל צורך בפיתוח הלכה חברתית או כלכלית . אולם טכניקת הייצור מתפתחת והצרכים נעשים מורכבים יותר ; ומגיע שלב בו מומצאים סדרים חברתיים שונים , כדי שהחברה תתפתח במלוא יכלתה . חלוקת העבודה מתפתחת עד לנקודה בה היא כרוכה בייסוד חליפין פרטיים ובהרחבת הקנין הפרטי מסחורות תצרוכת לסחורות ייצור . הייצור נעשה אז דרך קבע לשם חליפין פרטיים ; קלות הפיקוח וההשגחה על התהליך הכלכלי החברתי נגוזה : התהליך נעשה בלתי-אישי . זהו השלב בהתפתחות האדם , בו שומה עלינו לצפות לגישושים הראשונים אחרי הלכה חברתית והסבר לתהליך הכלכלי . על-אף העבודה האנתרופולוגית המתרבה יודעים אנו אך מעט על פרטי האופנים בהם חלו תמורות כלכליות אלו למעשה ; עוד פחות יודעים אנו על השינוי במושכלות , שהיה חלק מהן . לקובץ הרשומות והמיתוסים , בעלי ערך תעודי שונה , אשר מכנים אנו תנ"ך , הוסיפו האנתרופולוגים במאה השנים האחרונות חומר שיאפשר לנו , אולי , לדעת לבסוף , בסבירות מספקת , מה חשב האדם הפרימיטיבי על אודות החברה בה הוא חי ותמורותיה . העדות המצויה בידינו עד כה בדבר המחשבה החברתית

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help