sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

החברתית הרחבה של כלכלת ימינו נתקבלה כנתונה . הקנין והיזמה הפרטיים , החליפין הפרטיים , כלכלת השוק , בקצרה , הייצור הקפיטאליסטי , היו קרקע לצמיחת המושגים החשובים . הון , עבודה , ערך , מחיר , היצע , ביקוש , רנטה , ריבית , ריוח — אלה הם יסודות השיטה , ומשום כך גם יסודות ניתוחה התיאורטי . את ההתפתחות השיטתית הראשונה של מושגים אלה , אפשר למצוא בסוף המאה השבע-עשרה ובראשית המאה השמונה-עשרה . המערכת המיוחדת של תנאים כלכליים שהם מתייחסים אליה לא היתד . מצויה בצורה מפותחת ומקיפה בשלב קודם כלשהו בהיסטוריה האנושית . עוד נראה כי המוחות הגדולים , מניחי היסודות לכלכלה המדינית הקלאסית , היו סבורים כי גילו יותר מאשר חוקים ההולמים מערכת חברתית מיוחדת . אולם חשוב להדגיש בזה , כי הכלכלה המדינית כמדע , ראשיתה בזמן שיסודות הקפיטאליזם התעשייתי היו מונחים כבר כהלכה . ישנה אחדות-דעים מפתיעה בנקודה זו בין ההיסטוריונים של הדוקטרינה הכלכלית ; ומחברים רבים אף הרחיקו לכת והתעלמו לחלוטין מכל מחשבה כלכלית קודמת , או שנגעו בר . במונחים זלזלניים ביותר . אמת ונכון כי השיעור הכולל של תורה כלכלית , במובנה החדש , המצוי בכתבי הפילוסופים היונים , למשל , מצומצם ביותר ; אבל נוכל לצפות לניסוחים בעלי אופי כלכלי , במובנו של המונח היום 7 , רק , 772 x שתנאים כלכליים של החברה שלנו שררו כבר בחברה בה חיו הפילוסופים היונים . לאותה חברה , או זו המוקדמת יותר , המתוארת בתנ"ד , אפייניות היו ללא ספק , כמד . מתכונות הקפיטאליזם החדיש . היו בד . קנין פרטי , חלוקת עבודה , חליפין בשוק וכסף . מחברים אחדים הרחיקו לכת מכפי המוצדק , בנסיונם להקיש מן העולם העתיק על תופעות כלכליות חדישות . אבל אין לפקפק בכך שההוגים הקדומים , בדונם בבעיות החברה שלהם , ניסחו הלכות שנעשו נקודות-מוצא לכל המשנה החברתית . העובדה שניסוחי הלכה אלה מפורדים ומקוטעים אינה מפחיתה מחשיבותם . השקפות נביאי ישראל , הטבועות בחותם המערכת האתית , או המתפיזית , של חברה פטריארכאלית , עשויות להיראות פרימיטיביות ביותר לכלכלן החדיש ; אבל כוחן להשפיע על מחשבת האדם אינו בהכרח נחות מכוחן של הרבה תורות מדעיות מעודנות ; ולעתים אפילו גדול יותר . השיטות הפילוסופיות , שניסוחים 1 ג'יד וריסט פותחים את ספר ההיסטוריה שלהם בפיזיוקראטים של המאה השמונהעשרה . קנאן , ב- ץעס ^ וד Review of Economic , 1929-מ עמי , 2 אומר כי ,, נתאכזב" אם נצפה למצוא עיון כלכלי מעניין בכתבי הפילוסופים . "היונים דיהרינג " ( Kritishe Geschichte der National Okonomie und des Sozialisnvus , 1874 ) טוען כי לא המחשבה העתיקה ולא זו של ימי הבינים תרמו דבר חיובי" כלשהו למדע הכלכלי . " שומפטר Epochen der Dogmen und Methodengeschichte ) מהדורה ששית , ( 1925 מודה בהשפעה העקיפה של הפילוסופיה היונית אבל מקטין בערד תרומתה המפורטת . מארכס בפרק שכתב ל אנטי דיהרינג" של אנגלס , נותן למחשבה הכלכלית היונית ( או , לפחות , " לאריסטו , ( את מקומה הראוי , הגם שהוא עושה זאת במגמתיות האפיינית לו .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help