sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ונארד , אשר שלושה דורות דומיניקנים מפרידים ביניהם . יש בכך כדי להעיד על מתת הידידות אשר האחים הדרשנים חולקים עם אביהם המייסד רומיניקוס . ( 1221-1170 ) ועוד . דיבואה וונארד , השונים כל כך זה מזה , מלמדים על ייחודו של המסדר הדומיניקני , אשר איננו מעלים את תווי פניהם האישיים של בניו כשהוא רותם אותם למפעל המשותף , אלא אף מעמיק אותם . תיאורו החד של ונארד , המפרט את קשיי היומיום הנערמים על דרכם של מי שאינם יהודים בישראל , ובפרט הניתוח המעמיק שהוא מנתח את הסתירות שבלב השיח היהודי נוצרי , חיוניים לכל מי שמבקש לעמוד על אומץ הלב ועל מקוריות החשיבה שאפשרו לדיבואה לשמר את הערך התיאולוגי המובהק שמצא בחייו בישראל ולכל שמבקש לעמוד אל נכון על השינוי שחל בעמדתו ( מתוך הבחנה בין הפן הפוליטי מדינת ישראל ובין הפן התיאולוגי שממנו נבע הערך המתמיד שייחס דיבואה לחייו בישראל . ( את הפסקאות הבאות נייחד למעט מהקשיים הקיומיים שוונארד מציין בחלק הראשון של מאמרו ולבעיות התיאולוגיות המרכזיות שהוא דן בהן בחלקו השני . בחיי היומיום בבית הספר המקראי עמד ונארד על המכשולים ששלטונות ישראל עורמים על דרכם של נוצרים המבקשים לחיות בישראל : תלמידי בית הספר המקראי ומוריו מתקשים לקבל אישורי כניסה לארץ , חברי הקהילות הנוצריות אינם רשאים לעבוד לפרנסתם , והמסים הכבדים המוטלים על הקהילות מכבידים עליהן . למוסדות הכנסייה אין מעמד משפטי עצמאי במדינת ישראל , וונארד עומד על ההשלכות שיש למצב הזה כל אימת שמתגלעות ביניהם מחלוקות בנושאי קרקעות ורישיונות בנייה . כמו כן הוא עמד על החירות שנוטלת לעצמה המדינה להתערב בחיי הקהילות הנוצריות ולהשפיע על יחסי הכוח שבין ראשיהן ואף על עצם מינוים , ובייחוד בכל הנוגע לקהילה הנוצרית דוברת העברית , והכול באופן שיש בו כדי לפלג את הכנסייה הקתולית המקומית , אשר העומד בראשה הוא פלסטיני המשמיע את קולו ברמה . ולבסוף , מאחר שוונארד עשה את שנותיו הראשונות בישראל בעת האינתיפאדה השנייה , הוא עמד על השבר האנושי , התרבותי והכלכלי שהכיבוש גורם בשטחים שמלאו מאחזים והתנחלויות . ונארד עובר אפוא לעיון קפדני במגוון הקשיים התיאולוגיים העומדים לפני הקתולי החי בישראל ומדגיש את השאלה המרכזית שהותירה ועידת הוותיקן השנייה ( זו שבעקבותיה נשלח ריבואה לישראל ) בלא תשובה : מהו שעליו מדברים מסמכי הכנסייה כשהם מדגישים את שורשינו המשותפים עם ישראל או בעת שהם מזמינים להכיר ולאהוב את היהדות הבתר תנ"כית ? היכן העם הנבחר אשר הנוצרים הם יורשיו ואחיו הצעירים ? מי הם "אחינו ? "הבכורים אלו שבפזורה ? אלו שבישראל ? ( החלק הלועזי , עמ' . ( 67 שאלה זו מדגישה את עיקר הוויכוח שלא תם בשאלת "מיהו יהודי" ובשאלת אופייה הדתי של המדינה , שאלה שמקורה בישראל ושפוגעת בכנסייה הקתולית כשהיא

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help