sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

האח מוסל ז ' אק דיבואה : ספן זצזהו הנפש הקתולית הוא סגולתה להבחין במושלם המתמיד בתוך המסוים שבזמן . נקודת המבט הסקרמנטלית של דיבואה איננה זרה ליכולתו להיות לצוהר אשר בני מתוודעים דרכו לזולתם , לספן המוליך אותם לעולמות זרים להם . האב מרסל יגריסט , מומחה לאשורית מבית הספר המקראי והארכיאולוגי הצרפתי על שם אטיין במזרח ירושלים , זוכר היטב את עוז הרוח וההתלהבות שלאורם עשה דיבואה בשנותיו הראשונות בישראל ואת הקסם שהילך על אחיו הדומיניקנים במנזר הלימודים - הסולשואר - כשתיאר לפניהם את העולם החדש והמגוון שנגלה לפניו : חרדים לבושי שחורים ממהרים לתפילה , בני קיבוץ במכנסי חאקי , חיילים נערים ורובה שמוט על כתפיהם . רכוב על אופנוע ביקר דיבואה בקיבוצים דוברי צרפתית והציג לפניהם פרקים במשנות משוררים שאהב - שארל פגי ופול קלודל - ופתח אצלם פתח לנוכחות נוצרית ( שלאחר השואה ) ודומיניקנית ( שלאחר האינקוויזיציה . ( משימה שכזו היתד , הרפתקה אמתית ודרשה שילוב נדיר של הומור , ענווה , שאר ופשטות , סגולות אשר אפיינו את דיבואה . זו אפוא העת שאפשר היה להעלות על הדעת שישראל , מדינתם של חילונים , משכילים שהיו לעובדי אדמה ומיעוט אורתודוקסים דבקים ב"גדר , "לתורה היא מקום מיוחד במינו המתאים לעם שאינו ככל העמים . האב סיגריסט הגיע לבית הספר המקראי בשנת : 1969 בית הספר לא היה עוד בצדה הירדני של החומה , מעבר מנדלבאום לא היה עוד אלא זיכרון , ושנות אי הבהירות שמתאר האח מישל פרואדור מקהילתו שברובע מעוטי היכולת בליל שבצפון צרפת כבר חלפו עברו להן . פרואדור הגיע לבית הספר המקראי דרך קהיר ועמאן שבוע קודם למלחמת ששת הימים . מפגשו הראשון עם ישראל היה כרוך במגעו הפיזי של תת מקלע הדוחף אותו אל מחוץ לבית הספר וידיו מורמות . בשוך הקרבות מצא את דרכו לבית ישעיהו , הבית שהקימו בירושלים המערבית האח מרסל דיבואה , האח ברונו הוסאר ( מי שייסד לימים את היישוב נווה שלום ) והאח ז'אק פונטין . בית ישעיהו היה ה"צוהר" שדרכו התוודע פרואדור לקרע שהותירו בקהילות הנוצריות שמשני צדי ירושלים חרדת התבוסה ומצוקת הכיבוש מחד גיסא וצהלת הניצחון מאידך גיסא . במפגשיו עם עמיתיו של דיבואה מהאוניברסיטה העברית בירושלים , בשיחותיו עם ניצולי השואה , חרדים וחילונים , בקשריו עם משפחות ערביות אשר בכפריהן ביקר , ובפרט בהאזינו למחלוקות בקרב הישראלים על עתיד " השטחים , "הכבושים הבין פרואדור עד כמה קשה להבחין הבחנה חדה בין הצד ה"צודק" לבין הצד ש"איננו . "צודק כמו כן עמד על היהירות הנלווית לעמדתם של נוצרים מסוימים שמבטם מתנשא מעל לעולם הערבי ומעל לעולם היהודי והסיק את מסקנותיו על המשתמע מכך מבחינתו . פרואדור פועל כל ימיו לאור התקווה לאחווה שבין בני אדם באשר הם , ומתוך כך הוא עומד על חשיבותם של פינוי מקום לספק ושל המרת הוודאות בשלמות ההבנה , בתקווה להגשמת הבטחה שלא הושלמה . האב דייויד ב' בודל ממסדר "הצלב , "הקדוש שימש החל בשנת 1980 במשרת

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help