sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה האח מוסל ז י אק דיבואה : הנוצרי משורו ציון אביטל וולמן יוסף שורץ כאשר קרבה אל קצה השליחות שהטיל עליו האורקל מדלפי באתונה , שמע סוקרטס בחלומו קול שהאיץ בו להיות למשורר . שירה זו היתה בעבור סוקרטס אהבת החוכמה , הפילוסופיה . אבל מי הוא שיכוון את מיתרי הנפש ? כראוי לאוהב חוכמה שכמותו , הותיר סוקרטס שאלה זו לכל מי שבאו אחריו . כשמרסל אוגוסט הנרי דיבואה מגיע לישראל הוא בז 42 שנים . במסדר הדומיניקני , שאליו הצטרף בהיותו , 18 שמו ז'אק , והוא כבר קנה לו שם של פילוסוף אריסטוטלי המיטיב לענות לשאלתו של סוקרטס , בהשלימו את משנתו של בן סטאגירה בדרכו של התיאולוג המאה ה 13 תומס אקווינס . השלמה זו , אשר בלבה תורת האנלוגיה של תומס אקווינס , היא מרכזית לשיטתו של "המורה המשותף" ( ככינויו של תומס בפי בני המסדר הדומיניקני ) בניתוח השפה , בעמדתו בדבר הידיעה שיכולה להיות לנו על אלוהים ובדבר היחס שבין הפילוסופיה לתיאולוגיה . בעבור האח מרסל או האב דיבואה , כשני השמות שבהם נהג להציג את עצמו , היתה האנלוגיה בלב האופן שבו עיין בדבר האמת אשר האלוהים , בורא עולם , שבחר בישראל מכל העמים והשלים את תוכנית ישועתו בהיות דברו לאיש כישוע בז ישראל , גילה לבני האדם בכתבי הקודש . והנה , תוכנית הגאולה היא שעמדה לעיני הכנסייה הקתולית בוועידת הוותיקן השנייה , ( 1965-1962 ) והיא שלאורה קיבל עליו האח מרסל את השליחות שהטיל עליו המסדר הדומיניקני כשהצטרף בשנת 1962 לשני אחיו בבית ישעיהו שבירושלים . בדרך הארוכה והפורייה שעשה במקום שהיה למולדתו השנייה בשנת , 197 השנה שהוענקה לו האזרחות הישראלית , מצא את מילותיה של שירת האהבה , שאפילו היא נוגה לעולם איננה נכזבת , שחיבר שנתיים קודם לתום שליחותו עלי .-אדמות יקירתי היא בת ציון שלאושרה נבחרה כאהובה שיר השירים איננה פורעת את הנעימה לעולם . ( Dubois 2005 , 135 ) האפשר שנקרא זאת בלא שתיעור בנו תמיהה עמוקה ? מי היא שעליה חשב האב דיבואה כשכתב את הדברים האלה ? האם אלינו כיוון ? מהי השלמות אשר לאורה פירש אותנו על אף מגבלותינו וחסרונותינו , הכה בהירים לעינינו ? בעבורנו , הישראלים , הוא היה להזדמנות מופלאה להתוודע לקיום אנושי ולגישה שונה לאמונה . בחייו בתוכנו העיד כי אמונה ונזירות מתקיימות מתוך פתיחות עמוקה , רגישות נדירה ותבונה ספוגת תקווה . אבל שוב , מהו רז התקווה הזו ? אחד מסימני ההיכר ליצירה גדולה הוא אין ספור האופנים שהשכיל היוצר

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help