sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תשובה של ידעיה הפניני בדרשי ' שחי בבארצלונה במאה י"ד' מזכירה חיבור של אברהם בר חייא על המוסר ופירוש התנ"ר בשם 'גדר . 'אדם היו שהניחו שהמדובר בחיבור בלתי נודע' ונעשו נסיונות לזהותו בתוך כתבי יד שונים . לדעתי המדובר ב'הגיון הנפש' ' שהוא ספר מהסוג שמזכיר ידעיה הפני ני ולא זו בלבד אלא יש לציין' שאחרי פתיחתו הפורמאלית מופיע הביטוי 'גדר אדם' בהתחלת דבריו . אילו היה ביד ידעיה הפניני כתב יד שחסרה בו השורה הראשונה' טבעי היה שיכנה את הספר בשם 'גדר . 'אדם אמנם' גם ספרו האנציקלופדי של אברהם בר חייא' 'יסודי התבונה' ' מזכיר 'גדר אדם' בפתח דבריו' אבל שם אין אפשרות לחשוב שייתכן שזהו שם הספר' ובפרט ש'יסודי התבונה' אינו ספר של מוסר ופירוש התנ"ך' כפי שמגדיר ידעיה הפניני את 'גדר . 'אדם נוסף לחיבוריו המקוריים תירגם אברהם בר חייא ספר על אלגברה מערבית ללאטינית' ועזר לפלאטון מטיבולי בתרגו מם של םפרי מופת מדעיים ללאטינית . הפילוסופיה של אברהם בר חייא * א . אלוהים שלא כהרבה הוגי דעות יהודים אחרים מימי הביניים' כמו רב סעדיה גאון ובחיי אבן פקודה' אין אברהם בר חייא משתדל להוכיח מציאותו או אחדותו או תאריו של אלוהים . מציאותו של אלוהים מובנת מאליה , ואין רמז בכתביו שאפשר אפילו להטיל ספק בדבר . על אחדות האלוהים והיותו הבורא מעידה תבנית העולם ומעידים דברי התנ"ך ( בעיקר דברים ד , לט . ( אף אין בר חייא דן בתוארי אלוהים — בעיה שהעסיקה הרבה מבני זמנו , ואינו מנסה לפרט אותם , אף על פי שלעתים קרו בות הוא מזכירם . אלוהים יודע כל סתרי הלב ; נמצא בכל מקום ; הוא כל יכול , ומידו גם הטוב וגם הרע . במידת החסד הוא * המובאות בפרק זה הן מ'הגיון הנפשי , אלא אט צוין גיקור אתר .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help