sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא ספרו של אברהם בר חייא' 'הגיון הנפש העצובה / נכתב בערך באותה תקופה שבה נתחברו 'חובות הלבבות' של בחיי אבן פקודה וה'כוזרי' של יהודה הלוי . קדמו להם כבר 'אמונות ודעות' של רב סעדיה גאון ו'מקור חיים' של שלמה אבן גבי רול' אבל קדמו הם להופעתם של 'אמונה רמה' לאברהם אבן דאוד ולכתבי הרמב"ם . כדרכם של הוגי הדעות היהודים מאז פילון ועד הרמן כהן' ראו גם הללו את משימתם בגישור בין המחשבה הפילוסופית הרווחת בעולמם ובין המסורת וההשקפה היהודית , על מנת להוכיח שאין ניגודים יסודיים ביניהן' ולכל אסכולה דרך משלה בביצוע המשימה הזאת , החל בדרך האלי גוריה של פילון . דרכו של אברהם בר חייא היא דרשנית . ואמ נם' אחרי השער הראשון והקצר לערך' משוקע התוכן הפילוסו פי בספרו זה בתוך המסכת הדרשנית' וחשיפתו מחייבת מא מץ מיוחד . וכדאי הוא המאמץ' כי חקירת מחשבתו מגלה הוגה דעות מעניין' לפעמים מקורי ' אף יש שמוצאים אצלו דברים בעלי משמעות לקורא בן ימינו . 1 אחד החידושים העיקריים של אברהם בר חייא הוא' שהיה הראשון לפילוסופים היהודים בימי הביניים שכתבו דבריהם עברית . העברית שלו בהירה וברורה' אם כי משובצת פה ושם חידושים לשוניים , כי לא רק בפילוסופיה אלא בכל מדע ומדע' שעליו כתב סופר רבגוני זה' נאלץ גם לחדש ולהמציא מלים 1 עיין בספרו של ליאון ד . סטיטסקין Judaism and Philosophy ( ניו יורק ( 1960 לד < סבר חשיבותה של מחשבת בר חייא לקורא המודרני .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help