sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

ב 1928 פרסם המשורר עזרא זוסמן בכתב העת הארצישראלי הדים את שירו 'טבריה , 'בגשם שמלותיו התנגנו במשך דורות באוזניהם של קוראי 1 השירה העברית : 'בא T בחור T פני 1 " - T לפגש , / בא T בחור T אלי ?• — מנגד ?•??• • / , ? שט T גבוה ! — T וקד # 1 IT ז / בזריחת 1 ? - פנים T T ובגד •„• ] . V י- [ ... -י טוב בערבים T-1 T לזרע / - : ? אוד שקוף I I T ומאחר ., : / . T טוב בערבים ? T-1 T לקרע / - 11 ? כאב " 1 ישן IT T ונעכר // . TIV I המרחב TtV ~ פתח - T דלתים -T I / , ועמדתי ? i-T לשוט / T עם nmri על שפתים , / ולגשם — טעם פדות ' . הקישורים הסמליים בין דמותו של ישו — הבחור ש'שט גבוה וקדוש' — לבין התמונה החקלאית של הזריעה המטאפורית והגשם ברגע של התגלות משיחית אופייניים לשפת השירה העברית הארצישראלית . סביב הייצוג המשיחי הזה של המעשה הציוני הלאומי התנהל קרב פואטי ופוליטי בשדה השירה , שהיה חלק משורה של עימותים חריפים , שעוררה השאלה המשיחית בתרבות העברית בארץ ישראל . מצד אחד היתה היקסמוח מן הממדים האוטופיים של המציאות , תוך התייחסות אל המעשה החלוצי כאל שלב הרה משמעות בתהליך של בנייה לעתיד ; אבל מן הצד השני עלתה גם חרדה גדולה מכך שהכמיהה לאוטופי עלולה לגרוף את העשייה הלאומית להסתכנויות בדמיונות שוא לא ריאליים ולהזיות של דחיקת הקץ באמצעות פתרונות אלימים . אלא שהאמביוולנטיות הזאת כלפי הרעיון המשיחי לא רק שלא דחקה אותו לשוליים , אלא אף הגבירה את כוח המשיכה שלו . הניגודים שעוררו הדחפים המשיחיים התפתחו בתרבות השירה העברית לכדי עימות אינטנסיבי בין עמדה הגמונית , שהתגבשה באסכולה הסימבוליסטית שייסד אברהם שלונסקי , ושבמסגרתה עוצבו דמויות החלוץ , הקרבן והמבשר כפשרה ובאיזון בין קטבים , לבין העמדה האפוקליפטית והפואטיקה האקספרסיוניסטית של אורי צבי גרינברג , שהציבה את המעשה הלאומי כפעולה משיחית מיסטית . אך בסופו של דבר , מעבר לרובד הגלוי לעין , התכנסו הניגודים הפואטיים והפוליטיים האלה גם לכלל מסגרת משותפת . גם אם לכאורה , יצרה האסכולה של שלונסקי דגם הגמוני , מרכזי ובלתי מוטרד מן הפואטיקה והפוליטיקה הימנית

אוניברסיטת בן גוריון בנגב. המרכז למורשת בן גוריון

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help