sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בשנים האחרונות ממדים של פולחן , יש לתלותו גם ברצון להבין את ההיםטוריון המרטיר הזה , שהקריירה המזהירה שלו נגדעה ככה באבה . מה זיקתה של תמונה אחרונה זו לקודמותיה ? ובראייה רחבה יותר : באיזו מידה מתבארת מקוריותו הסוחפת של בלוך , אחד ההיסטוריונים החדשנים ביותר של זמנו , מתוך חוויותיו הקיומיות שלו ? בלוך קרא , נכון יותר — הטיף , להיסטוריונים לעסוק בבעיות : ' אחדות המקום אינה אלא אי סדר . רק אחדות הבעיה יוצרת . 'מוקד השאלות שעל ההיסטוריון להציג מתוך התמודדות עם הבעיה שלפניו הן שראוי להן להכתיב את גבולות החקירה בזמן ובמרחב , ועל כן אין להתחשב בחלוקה המסורתית לשלוש תקופות או להפריד בין עבר להווה , אין להיעצר בגבולות מנהליים או לאומיים , גם אין להסתגר באחת מן התת התמחויות של המקצוע כדי שלא תאבד היכולת לעמוד על הקשרים שבין תופעות קונקרטיות . אדרבה , על ההיסטוריון להיעזר במקצועות אחרים ( כלכלה , אתנולוגיה , גאוגרפיה , סוציולוגיה , פסיכולוגיה , בלשנות , תולדות הספרות והאמנות ועוד , ( לגלות סוגי מקורות חדשים ולנצל ידע שצברו אנשי מעשה בני זמנו ( כגון טכנאים שמועסקים במשרדי חקלאות ) כדי להרחיב את מאגר הנתונים שיכולים לסייע להבין את המציאות הנחקרת . הבנה זו מותנית בייחוד בחשיפת המנטליות , הרגשות הקולקטיביים המשפיעים על ההתנהגות : 'העובדות ההיסטוריות הן במהותן עובדות פסיכולוגיות' ( עמ' , ( 198 ובלוך עניינו בפסיכולוגיה הקבוצתית , ולא בפסיכולוגיה האינדיבידואלית , שכן גם במחקרו ההיסטורי הוא מתמקד בקבוצות ולא ביחידים . המתודה הרגרסיבית וההשוואה בין חברות שונות ( בדרך כלל בציביליזציה אחת ) הן שתיים מן השיטות שיסייעו בידי ההיסטוריון להסיק את מסקנותיו . עבודתו צריכה לעמוד בסימן ההעזה , הנוךקונפורמיזם . כך למשל כותב בלוך במבוא לספרו על ההיסטוריה הכפרית הצרפתית , שסינתזה בטרם עת , הנעשית כשהידע עודנו מצומצם , אם היא מתמודדת עם השאלות הנכונות , יש בה לקדם לעתים את המחקר יותר משפע של עבודות אנליטיות . משמע , ההכללה האינטואטיבית יכולה להועיל יותר ממחקר פרטני — לדבורה עשוי להיות יתרון על הנמלה . בעיני בלוך מטרתו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help