sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

זה מסופר בסגנון של סיפור חסידי , מפיו של מספר ירא שמים , ששפתו רצופה בפסוקים ובמובאות מדברי דוז"ל ; הקורא הרגיל לסגנון זה עלול להחמיץ את הניגוד בין הצורה לתוכן . אולם ניגוד זה הוא שיוצר את המסר החריף של הסיפור : הניגוד בין האנושיות להלכה . במובן מסוים , ר' נחמן עושה שימוש אירוני דומה בסיפורי המעשיות שלו - רק בכיוון ההפוך ; התוכן הדתי , המוסרי והרוחני מוסווה בתוך סיפור " , "גויי אנושי . גישה זו תואמת את תפיסת הסתר הפנים שלו . ב . סיפורי המעשיות כספרות מהי מגמתו של ר' נחמן ? ננסה לעמוד עליה בעזרת בירור של שלושה מאפיינים בסיפורים : הפן הסיפורי שלהם , שפתם והצגתם כמשל . כל אחד מהמאפיינים האלה מעלה תמיהה ממבט ראשון ; ברור כי תמיהות אלו עשויות לשפוך אור על מגמתם של סיפורי המעשיות . מאפיינים אלה מוצגים בהקדמה שהוסיף ר' נתן לספר , הקדמה שרובה התגוננות בפני הביקורת של מתנגדי ברסלב . בדבריו אלה מנסה ר' נתן להסביר את טיבו של הספר , את השימוש של רבו בז'אנר של סיפורי המעשיות . וכך הוא אומר בתחילת דבריו : וגם כי הןה לנו גלוי דעת מפי רבנו הגדול זכרונו לברכה , אשר פעם אחד גלה דעתו שרוצה להךפיס ספוךי מעשיות , ואמר בזה הלשון לפני כמה אנשים : בדעתי להךפיס ספר מעשיות , ויהיה למעלה כתוב בלשון הקדש ולמטה בלשון לעז . ואמר : הלא מה יוכלו העולם לדבר על זה , הלא על כל פנים הם מעשיות נאים לספר וכוי . כךברים האלה נשמע מפיו הקךוש בפרוש , תה !< קר העירונו לחביאם לביה הדפוס . ( שם ) מה בעצם רוצה ר' נחמן ? שיהיה "מעשה , "נאה סיפור יפה ומרתק . מה יכול להיות רע בזה שמספרים דברים נאים ? בסופו של דבר , יהיה עוד

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help