sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

וכמו בכל תרבות סיפרו הורים לילדיהם , מורים לתלמידיהם ומשוררים נודדים לקהליהם על קורותיהם של העולם , העם וגיבוריו , וכל סיפור וסיפור נשתנה מן הסתם במהלך מסירתו , התאים עצמו לדרישות הזמן והקהל , התרחב או התקצר , פשט צורה ולבש צורה . העלאת סיפור על הכתב הנציחה ביטוי אחד שלו והעניקה לו מעמד רשמי , אך לא היה בכוחה להעלים כליל או אף לטשטש את קיומן של מסורות אחרות . אחר מסורות אלה אנו יוצאים לבקש בספר זה . הנחות היסוד ודרך העבודה ששימשו אותנו בחיבור זה מפורטים בפרק המבוא , ואין לנו אלא לקוות שקוראינו , המתלווים אלינו למסע מעין בלשי זה , יהיו שותפים להכרתנו כי שכר היגיעה בצדה . קראנו לספר זה בשם "לא כך כתוב בתנ"ך" כביטוי לשאיפתנו להציץ אל מעבר לפרגוד הכתב ולחשוף את מה שכבר כמעט שנתעלם מן העין ושהיה לו קיום משוער על פה . עם זאת יודעים אנו יפה כי ניסיונותינו אינם יוצאים מגדר השערה , וכי מה שזכה להיקבע בספר הספרים הוא שטבוע בנפשו של כל אחר ואחד מאיתנו והוא שמעצב את הזיכרון הקיבוצי של עם ישראל . לא באנו לעקור ולו אות אחת מן התורה ; אדרבא , באנו למלא ולהעשיר את התמונה , לגאול מתהום השכחה מסורות אבודות , להשיבן אל העם שיצרן , להבין בעזרתן את תולדות הרוח על כיווניה הרבים , ולהשתאות שוב ושוב מקסמן של מסורות שסירבו להיאלם דום מכאן , ומעוצמתו של התנ"ך אשר דבריו הפעימו דורי דורות של פרשנים , יוצרים וקוראים מכאן . לא כל הכתוב בספר זה הוא פרי חקירותינו שלנו . בכמה וכמה נושאים קדמונו כבר חוקרים אחרים , ואל מקצת מחיבוריהם אנו מפנים את הקורא ברשימה "לקריאה נוספת" הבאה בסוף הספר . אנו מקווים כי הקורא ימצא תועלת גם במידע שבמדור "על המקורות החוץ מקראיים" המצורף לחיבור זה : תיאור קצר ותמציתי של כל חיבור חוץ מקראי או בתר מקראי הנזכר בספרנו ותיארוכו . שלושה עשר האיורים הפזורים בין פרקי הספר משקפים את מגוון המקורות שבהם עשינו שימוש , לקיים "טוב מראה עיניים מהלך נפש" ( קהלת ו , ט . (

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help