sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

בלבד הס מסוגלים לחיות" וכיצד מועילה ומזיקה ההיסטוריה לחיים , עמ' . ( 61 איני מסכים איתו ש"האווירה שבה חיים הדברים" היא אשליה . איני מסכים איתו גם שהחתירה להבין תופעות רוחניות מתוך הקשרן ההיסטורי נוטלת בהכרח מן הדברים את נשמתם . אבל אני סבור שלא תמיד מוכרחים לשרטט בפירוש את ההקשר ההיסטורי . אני מקווה שלא חטאתי לשום עובדה שנקבעה במחקר הענף על רבי נחמן , אך כתיבתי אינה מתיימרת להשתייך לסוגה זו . זהו ספר אישי , שנגוע - לטוב ולרע - ב"ריחוף יוצר על פני העוברות , השתקעות של אהבה בחומר הניסיוני , פיתוח מפייט של הדפוסים הנתונים" ושם , עמ' . 158 הביוגרפיה האישית שלי היא שקבעה את עולם האסוציאציות ואת מבחר הטקסטים הפילוסופיים והספרותיים שאני מצרף לצוותא ולחברותא עם רבי נחמן . כשאני משתמש בדברי אריסטו והגל , ניטשה וקפקא , אין כוונתי לרמוז להשראה או להשפעה לשום כיוון , אלא רק להאיר - דרך הבחנות ואבחנות - את דברי רבי נחמן . זוהי קריאה אישית , וקוראים אחרים מוזמנים לצרף לצוותא טקסטים אחרים . בכל זאת , למרות שקריאתי היא אישית , אני מציע אותה כמפתח לדברי רבי נחמן עצמם . כפי שאמרתי , דברי רבי נחמן נפתחים ביותר ממפתח אחד - אבל לא "הכול . "הולך חשובה בעיני מאור ההבחנה בין מפתח שמכניס את המשתמש בו לעולמו של רבי נחמן , לבין "פרשנות יצירתית" שהטקסט משמש בה רק נקודת מוצא לפנטזיה סובייקטיבית , שאין לה דבר עם רבי נחמן ועולמו . אני מתיימר לקלוע לעולמו של רבי נחמן ולפתוח בו פתח . אין פירוש הדבר שרבי נחמן היה מנסח את עצמו במושגי - פשיטא שלא . פירוש הדבר הוא רק שהתוכנות והמושגים שאציע מכוונים לפענח את הלכי הרוח הממשיים והאמיתיים שהניבו את הטקסט . מבחינה זו , אני מציע בספר טיעון שניתן לביסוס ולהפרכה . הפרשנות שאציע מתיימרת להנהיר את הטקסטים , ומידת הצלחתה או כשלונה לעמוד בכך היא מדד לתוקפה ולאמיהותה . רבי נחמן היה אדם מאמין , ואילו מערכת המושגים שלי שאובה מהוגים שרובם אינם מגדירים את עצמם מאמינים וחלקם אף מגדירים את עצמם לא מאמינים . כיצד אפשר , אפוא , לקוות שמערכת המושגים הזו תפתח פתח לעולמו של רבי נחמן ? אשיב על כך מכמה פנים . ראשית , איני סבור שיש הפרדה מלאה או חיץ אטום בין העולמות

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help