sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

ה"להבה" שהציתה יחידת הקת"מ אצל יהודי סוריה בשנים 1961-1959 העלתה יחידת הקת"מ ( יחידת היומינט של אמ"ן ) כ 100 - יהודים מסוריה דרך לבנון 25 מבצעי ההברחות , שכונו מבצעי " , "להבה נשאו בחובם סיכונים רבים והתבצעו בדרך חתחתים , תוך היעזרות במבריחים מפוקפקים ושיחוד גורמי ממשל פרסום ראשון גדעון מיטשניק סא"ל , לשעבר רע"ן ההיסטוריה והמורשת בחמ"ן וכיום רע"ן במחלקת ההיסטוריה בצה"ל ; gidim 2007 @ gmail . com מבצעי " להבה" היו הכינוי שניתן על ידי יחידת הקת"מ ( יחידת היומינט של אמ"ן ) לפעילות אנשיה להעלאת עשרות יהודים מסוריה לישראל , דרך לבנון . בשנים 1961-1959 היה בסיס צפון של יחידה 154 אחראי להעלאת כ 100 - יהודים בדרך זו . הפעילות התבצעה ב 25 - מבצעים נפרדים והתבססה על הפעלת רשתות סוכנים וסייענים בדרום לבנון . דמות המפתח הייתה שולה כהן קישיק , שנחשבה ל"מרגלת הישראלית" בלבנון ואף נעצרה וישבה בכלא הלבנוני . הפעלת הסוכנים והסייענים הללו על ידי מרחב צפון החלה שנים לפני מבצעי " להבה" לטובת משימות שונות לאיסוף מודיעין צבאי ואחר בלבנון ובסוריה . בתקופת הפעילות , בשנים , 1961-1959 הקדישו אנשי יחידת הקת"מ מאמץ רב בנושא העלאת היהודים . סייענים יהודים בבירות היו חלק חשוב מהרשת . שמוליק גורן , שהיה מפקד בסיס צפון של יחידה 154 בחלק מתקופת המבצע ( ולימים מפקד היחידה ומתאם פעולות הממשלה בשטחים , ( מעיד כי המבצע היה מורכב והצריך התמודדות עם בעיות רבות , אך את אנשי היחידה הניעו תחושת שליחות וציונות לשמה . סגנו של גורן , בני זאבי , שהיה לו תפקיד מרכזי בניהול המבצע מראשיתו , מונה בהמשך למפקד הבסיס והמשיך להוביל את הפעילות . רעיון יצירתי ראשיתו של מבצע " להבה" הייתה בבריחת שני צעירים יהודים תושבי דמשק אל לבנון תוך ניצול שיירה של תושבי לבנון שחזרו מסוריה , שאליה הגיעו לרגל ביקור נשיא מצרים , ג'מאל עבד אל - נאצר , בבירה הסורית באפריל . 1958 הם חיפשו דרך לעלות ארצה , ולשולה כהן , הסוכנת הישראלית שישבה בבירות , היה רעיון יצירתי . היא חשבה על כינון ערוץ הברחה חדש באמצעות יחידת הקת"מ . כהן החליטה לשלוח סוכן בשם " סשה" אל מפעיליו ביחידת הקת"מ עם הצעה להתחיל במבצע לקליטת העולים . ממסמך שנושא את הכותרת " דו"ח מבצע להבה מס' " 1 מ 26 - באפריל 1959 שעליו חתום שמוליק גורן , מפקד הבסיס , עולים הפרטים הבאים : ב 15 - באפריל 1959 הופיע " סשה" אצל מפעיליו וסיפר להם על פנייה שקיבל משולה כהן כמה ימים קודם לכן עם בקשה שיחלץ מבירות לישראל שני צעירים שהגיעו לשם מסוריה . לאחר התייעצות בבסיס היחידה הונחה " סשה" לחזור לבירות ולהביא פתק בכתב ידה של שולה כהן עם שמות שני הבחורים ומידע נוסף . ניסיון אימות מול סוכן אחר שאליו נשלח שדר בבירות לא צלח . ב 20 - באפריל חזר " סשה" עם הפרטים המבוקשים בכתב ידה של שולה כהן . לאחר שסוכמו איתו פרטי העסקה , כולל הסכומים ודרכי ההעברה , נקבע מועד למפגש הבא . ב 25 - באפריל בערב התייצב " סשה" במשטרת מטולה עם שני העולים הראשונים : פואד נסים סנקי בן סלים , בן , 21 ועבדו סובחי חמרה , בן . 18 השניים סיפרו על עוד שלושה מחבריהם הממתינים בבירות . לאחר תחקור קצר לאימות דברי " סשה" הועברו השניים ללינה במלון ציון בצפת . עם " סשה" סוכם שבתוך שבוע יביא את שלושת האחרים . למחרת הועברו השניים לחיפה ונמסרו לנציג הסוכנות . סוד גלוי רוב העולים מסוריה היו צעירים בני , 18-16 אך היו גם צעירים יותר , בני , 15-13 ומיעוטם היו בגילאי ה . 20 - במסגרת המבצע עלו גם שתי משפחות . רבים מהנערים ברחו מדמשק - ברוב מהמקרים ללא ידיעת הוריהם . היו להם תשוקה ורצון להגיע לישראל בשל אמונה דתית וזיקה ציונית , ולצד זה השפיע היחס של השלטונות ושל התושבים ליהודים , שסבלו מהתנכלויות , מרדיפות , מהשפלות ומדיכוי . היו מקרים של לחץ להתאסלמות , מקרי אונס של נערות וגיוס בכפייה לצבא של בני נוער . ההנהגה של יהודי דמשק , שהייתה חלשה ומפולגת , לא פעלה להגנה אמיתית על הקהילה או לחיזוק רוחם של בני הקהילה . היו אף מקרים של פגיעה בראשי הקהילה . בלבנון היה מצב היהודים טוב יותר . על ההחלטה לעלות השפיע היחס של השלטונות ושל התושבים ליהודים , שסבלו מהתנכלויות , מרדיפות , מהשפלות ומדיכוי . היו מקרים של לחץ להתאסלמות , מקרי אונס של נערות וגיוס בכפייה לצבא של בני נוער ההברחה מסוריה הייתה כרוכה לא רק בקשיים אלא גם בטרגדיות : בכמה מקרים " נעלמו" צעירים וצעירות שיצאו מסוריה עם מבריחי גבול אך מעולם לא הגיעו אל הקהילה היהודית בלבנון . לפחות במקרה אחד הושלכו צעירים לים על ידי המבריחים שבידיהם הופקדו

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help