sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הדיון במחזות ערוך בסדר כרונולוגי , כדי להדגיש את ההתפתחות ואת השינוי בשפת התיאטרון של סובול משנות 70-ה לשנות , 80-ה וכדי להראות שבשנות , 90-ה אחרי קו השבר של סינדרום ירושלים ( 1988 ) שהצגתו הופסקה אחרי 30 הצגות , איברו הצגותיו של סוכול מכוחן המטלטל והוא חזר בהן על מה שכבר עשה . הרחבתי בשנות 70-ה , 80-וה ודנתי רק במחזות שהוצגו בישראל . אצל מיטלפונקט הדיון הכרונולוגי מהותי פחות , אותם נושאים ואותן דמויות מופיעים בכל העשורים , וגם שפת התיאטרון , ריאליסטית בעיקרה , אינה משתנה . למען האחידות שמרתי על מבנה כרונולוגי , והרחבתי במחזות המאוחרים , המגובשים יותר . חלק א' עוסק ביהושע סובל וחלק ב' - בהלל מיטלפונקט . בכל חלק תולדות חיים ופעילות אמנותית של המחזאי , וארבעה פרקים : פרק ראשון - מציג ניתוח מפורט של המחזות החשובים והמייצגים את עשייתו של המחזאי בכל עשור , מבחינת הנושאים , הסוגות ושפת התיאטרון . שאר המחזות נזכרים בדרך של השוואה והדגמה . הדיון במחזות משלב ארבעה היבטים : א . ההיבט הספרותי , שהוא המרכזי , בוחן את המחזות בכלי ניתוח ספרותיים ועוסק בסוגות ותבניות עלילה , במאפייני דמויות , בנושאים ודרכי ייצוגם המיוחדות לכל יוצר ויוצר , בזיקות ליצירות קודמות של המחזאי ולאלה של אחרים . ב . ההיבט הלשוני תומך את ההיבט הספרותי ונבחן בזיקה לאפיון הדמויות , לעיצוב הרבדים החברתיים וליצירת אמינות היסטורית . ג . המימוש הבימתי נבחן על פי קלטות ויראו של ההצגות ולפי ביקורות ורשימות בכתבי עת ובעיתונות השוטפת . הדיון מתחקה אחר ההצגה הבימתית בהשוואה לנוסח הכתוב ומתאר את התקבלותה של ההצגה בעיתונות ובמחקר . ד . ההיבט החברתי בוחן את זיקת המחזות וההצגות לתקופה שבה נוצרו והוצגו , את יחסם לסדר החברתי ולאתוסים הרווחיים בחברה , את משמעותם החברתית והרעיונית . פרק שני - דן באפיוני לשון וסגנון . הוא עוסק בביטויי הסלנג , ברמיזות ומובאות , במאפייני לשון ייחודיים לכל אחד מהמחזאים , דוגמת שילוב של גבוה ונמוך אצל סובול ( שירי ילדים , שירי רחוב ופרסומות עם פסוקים מהמקרא , מספרות חז"ל ומהספרות הקנונית ) והמחשת המטפורות שמאפיינת את מיטלפונקט המחזאי והבמאי המממש אותן על הבמה . הפרק מראה את תרומת הלשון לאפיון הדמויות , לעיצוב היחסים הבין-דוריים , לתיאור הרבדים החברתיים וליצירת אווירה אמינה של התקופה .

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help