sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בספר זה ייבחנו , אם כן , סיפורים חסידיים משתי נקודות התבוננות . מצד אחד , יודגשו העיצובים הספרותיים , המציגים את האסתטיקה הספרותית של הסיפורים , שהופכת אותם לעל זמניים ומקנה להם את עמידותם רבת השנים . מצד שני , אחרי עיון קצר על מקומו של הסיפור בקרב החסידים , יוקדש דיון לרלוונטיות של הסיפור החסידי לעולמו של האדם המודרני , הרחוק כשנות אור מעולמה של הקהילה החסידית בימי תפארתה ואף מזו המזוהה עם הקהילה החרדית בימינו . שני העיונים הללו - זה של הפואטיקה הספרותית מכאן , וזה של המסרים האנושיים והקיומיים מנגד - אינם עומדים כל אחר בנפרד , אלא שזורים זה בזה ונובעים זה מזה , כדרכם של סיפורים טובים . כלי הפואטיקה , המעניקים את חסדי האסתטיקה ליצירה , משמשים גם ככלי שרת להעמקת מסרים אותם מעצבת הספרות לדורותיה . מאגר הסיפור החסידי הוא עצום . לבל סיפור יש עיבודים אחדים ומקורות שונים ומגוונים . מהם מקוריים , מימיה הראשונים של תנועת החסידות , מהם גלגולים שלהם , מתורגמים , משוכתבים , מעובדים ומסופרים מחדש . הקובץ הראשון של סיפורי חסידים , הוא ספר שבחי הבעל שם טוב , שהודפס לראשונה באידיש בשנת , 1815 כמעט חמישים שנים לאחר פטירתו של מושא הסיפורים עצמו - רבי אליעזר בן ישראל , המכונה " הבעל שם . "טוב ער היום לא נס ליחם של סיפורים אלו , שהוצאו באין סוף מהדורות . כשנה אחר כך יצא לאור ספר סיפורי המעשים ובו שלושה עשר סיפורי רבי נחמן מברסלב ( נינו של הבעש"ט , ( בידי רבי נתן תלמידו . הופעת שבחי הבעל שם טוב וסיפורי המעשים בתרגום לעברית , פתחה אותם , מיד עם הופעתם , בפני המשכילים , שעסקו במאגר ספרותי זה על פי השקפת עולמם ( יוסף פרל , בספרו מגלה טמירין , שיצא ב , 1819 השתמש בנגישות ההשכלה לסיפורי חסידים בערמומיות ספרותית רבה , בכדי לנגח ספרות זו בכלי הפואטיקה שלה עצמה . (

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help