sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

לפעמים שימש אותו סיפור , בעיבוד אחר ובניגון שונה , ככלי המחזיק מוסר השכל מסוים על פי חצר אחת , שסיפרה אותו בדרכה , ומסר הפוך על פי חצר שנייה , שעיגנה אותו בהשקפת עולמה . סיפורים חסידיים רבים עוסקים בכוחו של הסיפור החסידי ל"תקן , "עולם לחלץ ממצוקה קיומית ואף להשפיע על "עולמות עליונים" לשנות גזירות אישיות כפקידת עקרות , וכן גזירות כלליות כשמד וגיוס לצבא . אין זה מן הנמנע - לפחות על פי תורתו של רבי נחמן מברסלב - שאף הגאולה כרוכה בהשלמת סיפור שטרם סופר סופו ( ראו סיפורו " שבעת . ( "הקבצנים המסר החינוכי של הסיפור היה כל כך עוצמתי עד כי העלה את המספר למדרגת קדושה , ודימה אותו לעוסק ב"מעשה , "מרכבה שהוא עיסוק קבלי של תיקון עולם . עיסוק זה היה תפקידו של הצדיק , שאסף את ניצוצות הטוב מתוך שברי העולם כך שהעלאתם סייעה לתיקון העולם . גלגולו של הסיפור בין שומעיו והפצתו בין קהל החסידים , שהמשיכו לגלגלו בבתיהם , הפכו את תיקון העולם לנחלת הציבור , כך שלא נשמר רק לצדיק . בדרך זו התקדש הסיפור , ככל שאר דרכי עבודת הבורא . אוצר הסיפור החסידי היה מוכר וידוע לאוהבי ספר . קהל הקוראים התרחב מעבר לחצרות החסידים , אך רק עבור החסידים היוו הסיפורים גורם המעצב השקפות עולם , בעוד האחרים לא תמיד השכילו לראות בסיפור החסידי טקסט רלוונטי לחייהם ולערכיהם . חוקרי הקבלה , ההיסטוריה , הספרות והמחשבה היהודית אמנם עסקו בסיפור החסידי , אך הוא צמח באיטיות כענף בכל אחת מהמחלקות האקדמיות הללו , ורק לאחרונה חדר לבתי המדרש המגוונים שצמחו בעשור האחרון בחברה הישראלית . שינויי תרבות הביאו לפתיחת "ארון הספרים היהודי" לציבור מגוון המתעניין בספרות יהודית לדורותיה . שינויים אלו העלו בעבר את הסיפור המדרשי אל "מדף הספרים היהודי" ושנים רבות נדון הז'אנר הזה בקרב כל גווני האוכלוסייה הלומדת . תהליך זה החל בזכות תרומתו הרבה של פרופ' יונה פרנקל , שעיצב את הסיפור המדרשי כחטיבה ספרותית העומדת גם בפני עצמה , ללא קשר הכרחי לדף

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help