sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

דפוסים דומים של שיתוף ילדים בפרויקט תכנון התרבות הלאומית החדשה עולים ממאמרה של בשמת אבן-זהר , "שיתוף הילדים ביוזמה העברית בשנים , " 1905-1880 המוקדש לילדי העלייה הראשונה . אבן-זהר מתארת הערוצים השונים ששימשו את יזמי התרבות העברית בארץ-ישראל לצורך הפצתו של הרפרטואר החדש , ואת האופן שבו שותפו הילדים במשימה ותרמו לקידומה . יהודית שטיימן ממשיכה את העיסוק בפרויקט תכנון התרבות בארץ ישראל במאמרה "מורים כיזמי תרבות - מקרה מבחן : מורי בית הספר לבנות ביפו בראשית המאה . " 20-ה באמצעות מקרה מבחן זה ממחישה שטיימן כיצד קבוצה מצומצמת של מורים , שפעלה בתוך בית הספר ומחוצה לו , הצליחה לעבד אידאולוגיה מופשטת לרפרטואר תרבותי לילדים , שהיה רכיב חיוני לביסוסה ולהפצתה . טל קוגמן עוסקת בהיבט הסימבולי של הילדות ושל הנעורים בתנועות שחורתות על דגלן שינוי , במאמר "ילדי העתיד : השכלה יהודית , נאורות גרמנית ומה שביניהן . " במאמרה משווה קוגמן את מקומם של ילדים בתמונת העתיד של ההשכלה הגרמנית-יהודית עם מקומם בתמונת העתיד של ילדים בנאורות הגרמנית-נוצרית . ההשוואה מלמדת על ההשפעה הרבה שיש לתנאים החברתיים-תרבותיים על המקום שמייחדים לילדים בתנועות של שינוי . השער השני דן בתפקידם המרדני של ילדים ושל בני נוער בעתות משבר ואסון במחצית הראשונה של המאה . 20-ה מאמרה של אביבה חלמיש , " הנעורים של 'השומר הצעיר ' , " ( 1948-1911 ) מתמקד בפעולתה של תנועת הנוער היהודית "השומר הצעיר " באירופה ובתפקידים שחבריה הצעירים על עצמם תחילה כאקט מרדני במסגרות היהודיות הקיימות , ואחר כך כתנועה הרואה את עצמה כאחראית לגורלו של העם . מאמרה מציג את התפקידים המנהיגותיים החשובים שמילאו בני הנוער במסגרת זו בעת מלחמת העולם השנייה והשואה . חנה לבנת מנתחת במאמרה , "' בפלסטינה כל ילד רוקד הורה בגיל ובשירה הספרות הציונית לילדים יהודים בגרמניה הנאצית , " את התפקיד התרבותי החיוני שמילאה עיתונות הילדים בתקופת הרייך השלישי בהבניית זהותם של ילדים ובני נוער יהודים . היא מתארת את התמודדות עיתוני הילדים תנאים היסטוריים מורכבים , ואת החשיבות שנודעה להם כסוכני זהויות יהודיות חלופיות .

מכון מופ"ת

דור לדור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help