sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

רחב של התנהגויות הוראה של מורים שונים העלו תופעה שחזרה על עצמה בתדירות מתסכלת : התחוור לי שלתלמידים רבים לא היה כל מושג על מה דיבר המורה , אך הם קלטו את "חוקי המשחק" ופיתחו אסטרטגיות כיצד "לשחק . "אותה וכך יכלו להשתמש בשפה , בתהליכים מדעיים ובמושגים הרלוונטיים , כגון משוואות כימיות , מבלי להבינם כלל ועיקר . מדהימה עוד יותר הייתה העובדה שהמורים כלל לא היו מודעים לתופעה , ובעקיפין אף עזרו להנציח אותה . במונחים מקצועיים אוכל היום לומר שלאחוז לא מבוטל של תלמידים נותר מושג מעוות ביותר של , "למידה" ולא משום היעדר יכולות לימודיות , אלא כתוצאה מההתנסות ההוראתית שלה נחשפו . תופעה זו הולידה בי את המודעות לפער הקיים בין התנהגותם הלימודית הגלויה של התלמידים לבין הבנתם הסמויה בפועל , כמו גם את הצורך הדחוף לטפל בו . יצירת חפיפה טובה יותר בין הלמידה להבנה אני רואה כיעד חינוכי מרכזי , שגם אם לא יושג במלואו , ישמש כלפיד אשר אורו יכוון את פעולתי . הבחנה נוספת , שהגעתי אליה מאוחר יותר , קשורה ל"ידע . "מורים בעבודתי המשותפת עמם , נוכחתי תחילה באופן אינטואיטיבי , שמורים יודעים הרבה מעבר למה שהם מסוגלים לבטא במילים . לדוגמה , הם אמנם התקשו לתת הסבר לביצועים יצירתיים שחוללו בכיתותיהם , אשר לכאורה זרמו בטבעיות , אך כשנתבקשו לתאר את שיטות ההתמודדות שלהם עם מצבים בלתי צפויים , חשפו מאגר ידע עשיר שהפתיע את החוקר כמו את הנחקרים עצמם . מכאן צמחה בי המודעות וההכרה בקיומו של "ידע של מורים" ככלי מרכזי וחשוב בהוראה , עוד לפני שנטבע המושג של "המורה . "הרפלקטיבי הגרסה הראשונה של הספר , אשר נכתבה בעת שהותי בשבתון , 'בקמברידג נשאה את הכותרת "הערכת התפתחותם המקצועית של , "מורים כאשר ל"הערכה" באותם ימים הייתה תהודה רבה בשיח החינוכי . הספר עבר מאז שינויים , אשר בדומה לאורגניזם החי היו מותאמים לקונטקסט המשתנה , תוך שמירה על הארגון הפנימי הבסיסי שלו . הגרסה השנייה שלו נשאה את הכותרת : "שינוי כאתגר לחשיבה חדשה . "בחינוך נקודת המפנה חלה במפגש מחודש שלי עם עמיתיי האקולוגים ועם התפיסה המודרנית של אקולוגיה כמערכת פתוחה , בניגוד לאקולוגיה של מערכות סגורות . כך נולד המושג "חשיבה , "אקולוגית אשר השתלב באופן טבעי עם תפיסתי החינוכית . כאמור , הספר עוקב אחר תהליך התפתחותה של החשיבה החינוכית כתוצאה מהאינטראקציה הממושכת שלי עם השדה , במסגרת פרויקטים שונים לשינוי חינוכי . ראשיתו של התהליך הדיאלקטי בשאלה המופנית אל השדה ומתניעה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help