sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

השליטה עליו . ניתן לייחס לפרספקטיבה זו מחד גיסא את מקור האופטימיות , במשמעות של הסתכלות על זמנים קשים ועל אסונות כביכול כעל אירועים שהתרחשו בעבר , ואשר יפנו את מקומם לזמנים טובים יותר . ומאידך גיסא , התייחסות להצלחה בזמנית וחולפת ולאו דווקא כ"פתרון הטוב . "ביותר משמעות נוספת של תפיסה משפחתית זו קשורה למקומו של הפרט כאדם ולקבלתו ללא תנאי , בד בבד עם מתן עידוד מלא לביטוי דעות אישיות ועם נכונות לעמוד עליהן ולחיות על פיהן . תפיסה זו נעוצה גם ברחישת כבוד כלפי הזולת והכרה בזכותו להיות שונה , דבר שאינו יכול , לדעתי , להתקיים על רציונליות בלבד , אלא דורש בסיס של חיבה או אהבה . ביטוי לתפיסה זאת ניתן לראות במטפורה שאימצתי מאוחר יותר לתפקידי כמחנכת , של "האיכר הזורע עם , "הרוח מטפורה המביאה בחשבון שחלק מהזרעים ינבטו בבוא העת , וחלקם - מאוחר יותר או כלל לא . תפיסה זו שונה בתכלית מתפיסת החינוך כתהליך של מניפולציה ושליטה . בישראל , שבה מתרחש סיפורי , "שינוי" הוא , כידוע , תופעה מתמדת , כמו האוויר שאותו אנו נושמים : שינוי בסביבה הטבעית מביצה ומדבר לגן פורח ; הפיכתה של הסביבה האנושית ממהגרים עקורים מארצות שונות לאזרחים מבוססים בעלי זכויות מלאות . נפל בחלקי להיוולד ולחיות בתקופה שאירועים אלה התרחשו , ואני מאמינה שספגתי את הקצב הדינמי של התקופה המודרנית , כמו גם את הפיכתה של חברה אינטימית ומוניסטית למציאות רב-עדתית ופלורליסטית . למותר לציין ששינוי בחינוך אינו סוגיה מקומית אלא תופעה כלל-עולמית . ניעותם של אנשים מעבר לגבולות לאומיים , תרבותיים וגיאוגרפיים יוצרת סביבות חברתיות הטרוגניות ומעברים מרחיקי לכת בעולם כולו . אנו עדים להיסטים דרמטיים מחברות חד-תרבותיות לחברות רב-תרבותיות ופלורליסטיות . בהתאם , צריך גם החינוך של הפרט כמו גם של ארגונים לומדים להשתנות ולהפוך לתהליך הנמשך לכל אורך החיים . הכוונה לתהליך מתמשך של השתתפות פעילה בשיח , ולא של רכישת ידע גרידא . את שורשיו של רעיון החשיבה האקולוגית ניתן למצוא בנוף זה ; חשיבה אקולוגית פירושה קשר דיאלקטי בין הפרט לקבוצת ההתייחסות שלו , יחסי הגומלין בין האדם , התרבות והאמונות הבסיסיות שלו לבין הקהילה שלו . לתפיסה זו השלכות מרחיקות לכת על הפרט : כבני אדם יש לנו היכולת לברוא מחדש את עולמנו , להבנות מחדש את החברה ואת התרבות שלנו , המהווים גם את התשתית לזהותם . את זהותי כמורה ניתן לאתר עוד בתקופת הכשרתי להוראה , עת ביקרתי באין ספור פעילויות כיתתיות , בעיקר בשיעורי מדע . התצפיות על מגוון

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help