sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה " לא ניתן לפתור בעיה רודשה באותה חשיבה שבה היא נוצרה" אלברט א"נשטין בספר זה אציג גישה חדשה לשינוי בחינוך , שאני מכנה אותה "חשיבה . "אקולוגית בעקבות המושג "הבנה אקולוגית" שטבע בייטסון Bateson , ) , < 1972 אני מתייחסת לאקולוגיה באופן מטפורי כאל אפיסטמולוגיה או כאל דרך חשיבה בתחומים שונים , כגון אקולוגיה , הנדסה , תכנון ערים , פיתוח ארגוני , פסיכותרפיה , חיי משפחה וכדומה . יחידת הניתוח של החשיבה האקולוגית היא האינטראקציה או יחסי הגומלין בין המרכיבים , והנחות היסוד שלה הן ארגון עצמי , רפלקסיביות וסיבתיות מעגלית . באקולוגיה חל מעבר ממערכות סגורות למערכות פתוחות , ומעבר זה הביא בעקבותיו שינוי משמעותי בתפיסת תפקידו של האדם במערכת . האדם מוכר היום כמרכיב חשוב במערכת ולא כגורם פולשני המערער את איזונה . מתייחסים אליו כאל מרכיב פנימי , הפועל מחד גיסא באינטראקציה עם יתר המרכיבים ומאידך גיסא כרפלקטור או כמשקיף חיצוני , המודע לתפקידו האינטראקטיבי ואף מקבל אחריות למעשיו ולמערכות הידע שבנה . ספר זה בא להדגיש את התפקיד הכפול של האדם ואת השלכותיו על שינוי מערכתי בחינוך . הוא מבקש לבחון כיצד מעצבת החשיבה האקולוגית קהיליית לומדים , שבה מתקיים תהליך למידה דיאלקטי אצל הפרט הפועל בשני מישורים - כמשתתף מעורב בתוך המערכת וכמשקיף רפלקסיבי המודע לפעילותו . במקביל הספר מדגיש את התלות ההדדית בין הלומד ובין הקהילייה הלומדת ואת יחסי הגומלין ביניהם . כדברי דייויס וסומארה : "כאשר התלמיד לומד , הקונטקסט משתנה מהסיבה הפשוטה שאחד ממרכיביו משתנה . ובאותה מידה , כאשר הקונטקסט משתנה , משתנה גם עצם זהותו של הלומד" Davis ) . (& Sumara , 1997 מערכת החינוך היום פתוחה לשינויים . אך שני הדגמים הדומיננטיים לשינוי בית ספרי - דגם "top-down"n ( מלמעלה למטה ) ודגם "bottom-up" n ( מלמטה למעלה ) - מבוססים על חשיבה ליניארית , אשר הביטוי שלה אינו רק כוח ושליטה , אלא גם סיבה ותוצאה . ספר זה מציע חזון חלופי לשינוי בחינוך , הנשען על חשיבה מעגלית במקום ליניארית , על שיתוף פעולה ויחסי גומלין . המשמעות של גישה חדשה זו היא שהשינוי הוא מערכתי ואינו היררכי , וראשיתו באחת מתת-המערכות , המניעה את תת-המערכות האחרות . ניתן

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help