sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

להגשים את שאיפותיהם ולו גם במסגרת המערכות החינוכיות והדתיות שהיו קיימות בלבנון . הם צפו במרירות ביחס המשפיל ובמדיניות הקיפוח של המדינה ומוסדותיה כלפיהם וציפו בלא מעט תסכול עצור לשינוי במצבם החברתי והכלכלי . מלחמת לבנון שהחלה בקיץ , 1982 הרחיבה את הסדקים במבנה הרעוע של השלטון המרכזי בבירות שקרס עד מהרה . אל החלל שנפער נכנסו כוחות זרים ובראשם איראן שזיהתה הזדמנות הולמת לייצא את המהפכה האסלאמית ללבנון . מאווייהם של אנשי הדת הלבנונים הצעירים השתלבו בשאיפתה של איראן להפוך את הסדר השלטוני בלבנון ולכונן בה רפובליקה אסלאמית בדמותה . בתוך זמן קצר הצטרפו אליהם אנשי זרוע שעזבו את הארגונים הפלסטינים ולא מצאו את מקומם בתנועה השיעית החילונית אמל . הלהט לשינוי היה משותף ; כל צד תרם מיכולותיו . במהלך שנות השמונים והתשעים הפכה חזבאללה לתנועה המובילה בעדה השיעית . פטרוניתה איראן , סיפקה לה את כל צורכיה ואיפשרה לה לפרוץ אל מרכז הבמה הפוליטית העולמית באמצעות שילובה בפעולות טרור קשות נגד המערב . ב 1982 הרסה ישראל את התשתית הצבאית הפלסטינית של אש"פ בלבנון , אולם תחתיה צמחה תשתית צבאית שיעית חזקה ושורשית יותר , זו של חזבאללה , שהציבה לה כמטרה ראשונה להילחם בישראל ולהוציאה מלבנון כצעד מקדים לשחרור ירושלים . המטרות נגזרו מתוך משנה אידיאולוגית סדורה , שנוסחה על ידי אנשי הדת של חזבאללה ושליחיה של איראן בלבנון . הג'האד נגד ישראל הפך מאז לשמן המניע את גלגלי המהפכה השיעית בלבנון . הוא עיצב את התנועה החדשה והעניק לה את הלגיטימציה לפעול בחברה הלבנונית , תחילה מחוץ למסגרות המדינה הלבנונית ובהמשך כחלק אינטגרלי ממנה . חזבאללה הפכה לכוח העיקרי הלוחם בישראל בדרום לבנון , הגובה את המחיר הגבוה ביותר של קורבנותיה , ולמרכיב חשוב בכל הסדר מדיני בלבנון . איראן וחזבאללה יצרו מעמד חדש של אנשי דת בחברה הלבנונית . היו אלה בנים שיצאו ממשפחות חילוניות קשות יום שביקשו לחקות את המהפכה באיראן והקימו יחדיו חברה אסלאמית לוחמת , שהפכה את המסגד , החוסיניה והחוזה לאבני היסוד שלה . אלה היו למבצרם של אנשי הדת והלוחמים , בהם מצאו מקלט , הסתירו נשק , שם קיבלו את ההשראה וההרשאה הדתית ומהם יצאו לפעילותם האלימה .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help