sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

החינוך המיוחד פעלה במשך שנים רבות באופן עצמאי , ובעצם לא הייתה מעוניינת ליטול חלק פעיל במהלכי הרפורמות בחינוך ; מצד שני , מערכת החינוך הכללית הייתה מרוצה מכך שקיימת מערכת חינוכית נוספת הקולטת אליה את התלמידים אשר מסיבות שונות אינם מגיעים להישגים המצופים . מצב זה אפשר לעוסקים בתכנון לימודים ולמובילי הרפורמה הקוריקולרית להתמקד בתלמידים בעלי יכולת למידה ובסוגיות שעניינן הוראת תחומי הדעת , ובד בבד להדיר את מערכת החינוך המיוחד מן המהלכים הללו . אני מוצאת טעם רב בדבריהן של החוקרות הללו , כמו גם בקריאתו של ריצ'רד רוז ( Rose , 2007 ) מאנגליה להבין , כי הרפורמות הקוריקולריות הנוכחיות הן הזדמנות פז עבור החינוך המיוחד להיות חלק מן החינוך הרגיל ולחתור למציאת נקודות המפגש בין הרפורמות הקוריקולריות לבין החינוך המיוחד . הכותבים העוסקים בחינוך המשלב חוזרים ומדגישים את חשיבותן של תכנית הלימודים ושל הפעילות הקוריקולרית ביישום השילוב . כך למשל באנגליה מדגישים גארי תומס ואחרים ( Thomas , Walker & Webb , 1998 ) את חשיבותה המכרעת של תכנית הלימודים . הם מציעים להבחין באמצעותה בין שילוב פיזי של התלמיד – כלומר העברתו ממסגרת מיוחדת לכיתה הרגילה – לבין שילובו בכיתה הרגילה מלכתחילה : הנוכחות הפיזית של תלמידים [ עם מוגבלויות ] בחדר הכיתה אינה ערובה למעורבותם בפעילויות כיתתיות ובית ספריות . זו אמנם אינטגרציה , אך אין זה שילוב . ( inclusion ) אם כך הוא הדבר [ ויש שילוב , [ הרי זה בעיקר בגלל תכנית הלימודים . ( תרגום חופשי , שם : ( 36 ריצ'רד רוז ( Rose , 2007 ) מוסיף ומציין כי תכנית הלימודים והנגישות אליה הן שעומדות בלב יישום השילוב והן שמבחינות בין יישומו כסדרה של כוונות טובות ותו לא לבין יישומו כמציאות בית ספרית . בנשימה אחת הוא מזכיר את שתי ההתפתחויות המשמעותיות שחלו במערכות החינוך בעשרים השנים האחרונות – שילובם של תלמידים עם מוגבלויות בחינוך הרגיל וקביעת אמות מידה ( סטנדרטים ) למדידת האפקטיביות של מערכת החינוך . הוא מסכם את דבריו כך : ההפרדה ההיסטורית בין תכנית לימודים מיוחדת לבין תכנית לימודים משלבת מאתגרת את העוסקים ביצירת מערכות חינוך משלבות , בייחוד לנוכח המצב שמדינות רבות מפעילות רפורמות חינוכיות שמטרתן היא להעלות את הסטנדרטים בחינוך ולאפשר התנסות חינוכית משותפת לכלל התלמידים . ( תרגום חופשי , שם : ( 295

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help