sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

“ תלמידים . "חריגים התמודדות זו הייתה פועל יוצא של חקיקת חוק חינוך מיוחד בארצות הברית . ( public law , 1975 , 94-142 ) 1975-ב חוק זה קבע בין השאר כי תלמידים עם מוגבלויות ילמדו לפי תכנית לימודים אישית ב'סביבה מגבילה פחות' , ( LRE – Least Restrictive Environment ) סביבה המסוגלת לתת מענה לצרכים המיוחדים שלהם . פעולת חקיקה זו הייתה טיפה ראשונה בגל הגדול שסחף אתו את כל מה שהיה ידוע ונהוג עד אז בשדה החינוך המיוחד . השינוי היה מעבר מחינוך נבדל ונפרד אל שילובו של תלמיד עם מוגבלויות במערכות החינוך הכללי , “ החינוך הרגיל" כפי שמכנים אותו אנשי החינוך המיוחד . יישום השילוב , תופעה שנתפסה בראש ובראשונה כעשיית צדק חברתי , העלה אל מעל לפני השטח סוגיות מהותיות ומעשיות . אחד הנושאים המעשיים שהיו ( ועודם ) על סדר היום היה חיפוש מענה לשאלה מה ללמד , או במילים אחרות : מהי תכנית הלימודים הראויה והרלוונטית במציאות החדשה המתהווה ? ( ראו למשל אצל Klein-Krow , Pasch & Frew , 1979 ; Pugach . (& Warger , 1996 הפרסומים הרבים בנושא באותן שנים כללו ניירות עמדה , ממצאי מחקרים וחוברות הדרכה למורים . עד לאותה עת הקבוצה הגדולה ביותר של תלמידים עם מוגבלויות הייתה של תלמידים עם נכויות התפתחותיות למיניהן , ובראש ובראשונה פיגור שכלי . רק באמצע שנות השבעים החלו להכיר בכך שישנם קשיי למידה הנובעים לא מנכות התפתחותית , אלא מסיבות אחרות : לקות למידה , נכות חושית ( פגיעה חמורה ביכולת השמיעה או ביכולת הראייה , ( נכות פיזית ( בדרך כלל בעקבות שיתוק מוחי מולד ) או לקות על רקע אורגני . האחרונה כונתה בזמנה " נזק מוחי מזערי" ( MBD – Minimal Brain Damage ) והיא מתבטאת לא בנכות נראית לעין , אלא בקושי משמעותי בלמידה . ההכרה הזו חיזקה את ידיהם של הטוענים שיש לאפשר לכל הילדים ללמוד במערכת החינוך הכללית , ודאי לאלה שהם בעלי פוטנציאל למידה למרות הליקוי . ממרחק השנים אני מרשה לעצמי לומר שהתקופה הזו תרמה משמעותית לעיצוב ולגיבוש התעניינותי בתחום של תכניות לימודים לתלמידים עם מוגבלויות . לעיסוק בתכניות לימודים הגעתי בדרך שהתחילה בעשייה והמשיכה בעיון ובתאוריה . בתקופת לימודיי בארצות הברית נקראתי להכין תכנית לימודים לאנשים צעירים עם פיגור שכלי , אנשים אשר ביקשו להשתלב במערך הלימודים במכללה שבעיר מגוריי שם . " תכנית לימודים למפגרים מבוגרים" ( אבישר , ( 1979 הייתה התכנית הראשונה שכתבתי מעודי . במהלך

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help