sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

אני מוכרחה להודות שהנושא של תכנית הלימודים ממש לא מעניין אותי . חשוב לי התלמיד . חשוב לי שהוא יהיה חלק בלתי-נפרד מן הכיתה ומבית הספר , ושתכניתו האישית תעלה בקנה אחד עם התכנית הכיתתית . בדבריה מייצגת הדוברת את אלה מן אנשי המקצוע בחינוך המיוחד , שאינם רואים חשיבות רבה לכל מה שעניינו הוא לימודים ותכנית הלימודים – התכנים , דרכי ההוראה ואופני ההערכה . לנגד עיניהם עומד הפרט , התלמיד האחד . אין ספק כי הדבר כרוך באופיו של החינוך המיוחד , שהגישה הפרטנית היא אחד מן המאפיינים המרכזיים והמהותיים שלו : הפרדיגמה היא יחידנית , הגישה אינדיבידואלית , וההתמקדות היא בפרט . זאת לעומת החינוך הכללי שמכוון לקבוצה שהמשותף בין חבריה הוא הגיל והיכולת ההתפתחותית הנגזרת ממנו ( עיון מעמיק והשוואה בין החינוך המיוחד לבין החינוך הרגיל מופיעים בהמשך , בפרק הראשון . ( סוגיה נוספת היא המתח הקיים בין שילוב לבין בידול . הדוברת מצביעה על הרצון ועל הצורך להשתייך לקבוצה החברתית , ולעומת זאת על תכנית הלימודים האישית של הלומד שמבדלת ומייחדת אותו מחבריו לקבוצה בכיתה . סוגיה זו היא חלק מהדיון במטרות המרכזיות של הלמידה במציאות של שילוב , כמו גם מהחשיבה על אודות מידת הרלוונטיות והמעשיות של תכניות הלימודים הנהוגות בחינוך הכללי עבור תלמידים עם לקויות . הסוגיה מתחדדת לנוכח הנחיית החוק ( חוק חינוך מיוחד ה'תשמ"ח , 1988 ותיקון מס' , 7 ( 2002 הקובע כי יש לתכנן גם תכנית לימודים אישית לתלמידים עם מוגבלות . בעקבות זאת נשאלת השאלה : איך , באיזו מידה , והאם בכלל מתקיימים קשרים וזיקות בין התכנית האישית לבין תכנית הלימודים הכיתתית , התכנית הבית ספרית והתכנית הכללית ? בקצרה , הדברים שנאמרו ממחישים את ההתבדלות המקצועית של החינוך המיוחד . הם מעלים שאלות בנושאי תפיסות ועמדות של אנשי המקצוע בחינוך המיוחד , כמו גם בנושאים של תהליכי ההכשרה המקצועית בתחום . זה למעלה משלושים שנה אני עוסקת בנושא של תכניות לימודים לתלמידים עם מוגבלויות . באמצע שנות השבעים של המאה שעברה למדתי במגמה לחינוך מיוחד באוניברסיטה בארצות הברית . בשנים הללו התמודדו הוגים , חוקרים , קובעי מדיניות ואנשי שדה עם שאלות רבות בנושא חינוכם של

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help