sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ברגע שברירי , ושאם רוצים להסביר מדוע הוא מוסיף להתקיים צריך לתאר מנגנונים קונקרטיים של שימור , שכפול , זיכרון והוצאת מאורעות מתחרים אל מחוץ לתחום הדיון . המאורע הוא כלי שמאפשר לתיאוריה הביקורתית להראות שדבר מה שהוצג לנו כהכרחי ואוניברסלי הוא למעשה קונטינגנטי ולכן אינו כפוף בהכרח ל"צורך" או לסחטנות אידיאולוגית . על נקודה זו מתעקשים כל ארבעת המרצים , והיא היא לב המחלוקת בינם לבין גבי מוצקין . מוצקין טוען שההפרדה בין יהודים לפלסטינים הייתה הכרחית . לטעמו , בתנאים של המאה העשרים שום אסטרטגיה אחרת לא הייתה בת קיימא , ומכאן נובעת גם תחושתו שאפילו במאה העשרים ואחת כל פתרון שאינו מבוסס על הפרדה למדינות לאום סופו להוליד סכסוך בין הקבוצות המרכיבות את המדינה הרב אתנית , כפי שראינו ביוגוסלביה . טענה מסוג זה - שדבר מה היה בלתי אפשרי , ועל כן דבר מה אחר היה הכרחי ואפילו לגיטימי - מנוגדת לעצם טבעה של התיאוריה הביקורתית . טענת ההכרחיות מציבה את הדובר מחוץ להיסטוריה , ואילו התיאוריה הביקורתית מתמודדת עם ההיסטוריה . "מבפנים" ההכרחיות אינה ערך המוענק למאורע מבחוץ , אלא בעצם היא מאורע כשלעצמה . התיאוריה הביקורתית שואלת : מתי השחקנים עצמם החלו לספר לעצמם כי מה שהם עושים הוא הכרחי ואין בררה אחרת ? על מה הם נאלצו לוותר , איזה חלק מעצמם הם נאלצו להכחיש או להכחיד כדי לשכנע את עצמם בהכרחיות ( כלומר הרציונליות - והלגיטימיות ) של מה שהם עושים ? אילו מנגנונים של הפרדה , טיהור ומשטר גבולות נחוצים לשם כך ? בדיוק מסיבה זו חנן חבר בוחר לכנות את הציונות הנוכחית "פוסט , "בילטמור כלומר משטר של הפרדה בין יהודים לפלסטינים שמקורו ברגע המכונן "שבו הכריעה התנועה הציונית שמטרתה היא הקמת מדינה יהודית . "חד לאומית הרקע להחלטה היו הידיעות על שואת יהודי אירופה ; וגם אם משתתפי הוועידה וראשי התנועה הציונית אחריה התמודדו עם עובדת נוכחות הפלסטינים בשטחים המיועדים לדעתם למדינה היהודית , הרי הם שכנעו את עצמם כי "עניי עירך קודמים" - כלומר שהאחריות לשארית הפלטה היהודית פוטרת אותם מאחריות לגירוש הפלסטינים . כנגד הציונות פוסט בילטמור חבר מציב את שירתו של אבות ישורון . שירה זו היא בעיניו דוגמה לעמדה פואטית , מוסרית וגם ציונית , המקבלת עליה אחריות בעת ובעונה אחת לשואת יהודי אירופה ולנכבה הפלסטינית . שירתו של ישורון מעניינת את חבר לא כעדות לקיומה של חלופה היסטורית קונקרטית לקו הציוני המרכזי ( ישנן עדויות אחרות לכך ) - הפואמה "פסח על כוכים" לא

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help