sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הביקורתית מנגנון לייצור טענות חדשות מלבד הקטגוריה של . "האירוע" המדען במעבדתו מייצר טענות חדשות על ידי חזרה על אותו הניסוי ( או על אותה הפרדיגמה ) שוב ושוב , מתוך שינוי גורם זה או אחר בכל פעם . אך התיאורטיקן הביקורתי נדון לשטף החד כיווני של ההיסטוריה , לאותו נהר שאליו אי אפשר להיכנס פעמיים . מאחר שאינו היסטוריון מקצועי שחידושיו מתייחסים לארכיון מוגדר וצבור , הדרך העיקרית שלו לייצר טענות חדשות היא לחלק שוב ושוב את אותו רצף זמן בצורות שונות , כלומר לייצר " אירועים" בעלי משמעות טמפורליה ומושגיה . לכן התיאוריה הביקורתית מרבה להתייחס ל"נקודות אפס" ול"נקודות , "אל חזור ל"שברים" ; "קצים"ול לכן היא מרבה להשתמש בחלוקות ל"מצבים" שהם "טרום " או , "פוסט " מצבים שהופכים בעצמם לכלים אנליטיים . אמנם אלו כלים חשובים העומדים לרשותה , אולם בכך טמונה כמובן סכנה מסוימת , שכן הנטייה לאתר בהווה מאורע , כלומר הבדל , ולהכריז עליו כעל שינוי הרה גורל , מובנית לתוך השיח הביקורתי - ומי יתקע לידינו שאכן כך הוא ? כך גבי מוצקין מבטל בדברי הביקורת שלו את תחושת החירום האופפת את הרצאותיהם של שנהב וחבר וטוען שבעיני הציבור הישראלי אין מדובר בשינוי של ממש ( בבחינת "הים הוא אותו . ( "הים רק כאשר מרבית הציבור הישראלי ירגיש שהמצב הנוכחי הוא בלתי נסבל - אם משום עלייה במחיר הדמים של הסכסוך ; אם משום אובדן הלגיטימציה בעולם הנאור ; ואם משום שהפלסטינים יצטרפו לוויכוח הישראלי הציבורי - רק אז יהיה שינוי של ממש . ייטיבו אפוא הקוראים לעשות אם יעניקו את מלוא תשומת לבם לא למאורע כמהות העומדת בפני עצמה , אלא למאורע ככלי , כאזמל ניתוחים חד שכל מטרתו , בלשונו של עדי אופיר , "לשנות את גבולות מה שנתפס . "כאפשרי כאשר המאורע עומד בפני עצמו כקו שבר בין תקופות ובין מהויות , הוא גורר מיד ויכוח עקר בשאלה היכן ראוי להם לדוברים להציב את עצמם . "האם אתה ציוני , פוסט ציוני או שמא אנטי ציוני " ? הם נשאלים , והקוראים נדרשים גם הם לענות על שאלה זו . ויכוח זה בסופו של דבר אינו אלא סחטנות . או שאתה מקבל את הציונות ולכן מוכרח להכריז שגירוש הפלסטינים היה עניין של נחיצות היסטורית , לגיטימי בתנאי התקופה ( דהיינו מיד לאחר השואה ) - כפי שמוצקין אומר - או שאתה דוחה אותה ומוציא את עצמך מחוץ למחנה . לעומת זאת , כאשר המאורע משמש כלי המאפשר לבודד ולהציב בסימן שאלה את מה שנתפס כהכרחי או כבלתי אפשרי , הרי התיאוריה הביקורתית מערערה בדיוק על בררה זו של "הלנו אתה אם . "לצרינו מהו ? "מאורע" מאורע הוא דבר חולף , קונטינגנטי , שכל קיומו מסתכם

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help