sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

על שאלות אלו כפי שארבעת המחברים עצמם מתמודדים עמן . התכונה המבחינה של תיאוריה ביקורתית היא היותה עוסקת במשמעותו של רגע היסטורי נתון . במקום לשאול אם נכון לחשוב כך או אחרת , תמיד , באופן כללי , היא שואלת : מה משמעות העובדה שאנו חושבים כך ולא אחרת ברגע זה ? במה שונה ההווה , הזמן הנוכחי , ממה שקדם לו , ואיזו משימה פילוסופית נובעת משוני זה ? תכונה זו בולטת במיוחד בהרצאתו של יהודה שנהב . שנהב פותח את דבריו באפיון ההווה בתחושה של דחיפות היסטורית . הזמן הנוכחי מתחיל לאחר אוקטובר , 2000 פוסט אוסלו , והוא בבחינת הזמנה לחשוב מחדש על מושג הריבונות . אוקטובר 2000 משמעו , בעבור שנהב , קץ התהליך שמטרתו לכונן שתי מדינות לאום ריבוניות על ידי חזרה לגבולות , 1967 ותחילתה של עת חדשה שבה אנו מודים , כמי שכפאם השד , במחיקת הקו הירוק . מרגע שאנו מודים ב"אי הפיכות" של המחיקה ומפנים מבטנו אחורה , הרי גם העבר מצטייר לנו אחרת . במיוחד מושג הריבונות הווסטפלית , שעל פיו מתנהל הדיון הנוכחי , מתגלה בפיקציה לעומת הצורות הממשיות של ריבונות מחוררת ולוחמנית שאפיינו ועודן מאפיינות את השליטה על הפלסטינים משני צדדיו של הקו הירוק . גם חנן חבר מאפיין את ההווה בתחושה של דחיפות . הוא מתמקד ב"מצב , "הפוסט ציוני שלאורו מתברר הכישלון של הפרויקט הציוני ליצור חפיפה בין משטר האזרחות של מדינה דמוקרטית לבין התיאולוגיה של הלאום היהודי , ושמצריך לחשוב מחדש על מושגי האחריות ההיסטורית והזיכרון הקולקטיבי . אבחון דומה , אפיון כזה של ההווה , משוך כחוט של זעם ואכזבה בהרצאתו של עדי אופיר , ומהרצאה זו נובעת המשימה לחשוב מחדש על תנאי האפשרות של התיאוריה הביקורתית עצמה . מבחינתה של ליאורה בילסקי לא אוקטובר 2000 מגדיר את הזמן הנוכחי , אלא רגע מסוים בהתפתחות היחסים בין התיאוריה הביקורתית לבין המשפט , יחסים שידעו מעלות ומורדות לאורך שישים השנים האחרונות . ההווה מאופיין כרגע שבו אי אפשר עוד לראות במשפט מוסד ושיח המנוגד מעצם טבעו לתיאוריה הביקורתית - אולם גם לא בן ברית טבעי שלה . האסטרטגיה של היסטוריזציה רדיקלית היא מקור עוצמתה של התיאוריה הביקורתית . אין שיח היסטורי יותר מן התיאוריה הביקורתית , גם לא ההיסטוריה של ההיסטוריונים , מפני שבתיאוריה הביקורתית המושגים שבהם אנו משתמשים כדי לפרש את ההיסטוריה נתפסים בעצמם כמאורעות היסטוריים . אולם ההתעקשות למקם את המחשבה בתוך ההיסטוריה , להציג את הארעיות וה"מאורעיוה" של מה שנתפס כהכרחי ( ועל כך מיד בהמשך , ( היא גם חולשתה של התיאוריה הביקורתית . שכן נדמה שאין לה לתיאוריה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help