sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

האינטונציות , הדיקציה , משחקי המילים , הטון והמקצב . אי אפשר גם לתרגם במלואן מטפורות , ובוודאי שאי אפשר לתרגם כפל משמעות . קביעה זו נכונה גם בנוגע לכל פרשנות לשירה . בחקר הספרות החדש מקובל לומר שבספרות 2 בכלל אבל בשירה בפרט תוכן וצורה הם אחד ואינם ניתנים להפרדה , ועל כן כל פירוש הוא בהכרח שינוי יסודי של המקור . היופי הנעלה של השירה אינו ניתן לפרפרזה , ולכן ניתן להבחין בו וניתן להצביע לעברו , אבל לא ניתן לתאר 3 אותו אלא במילות השיר עצמן . משמעותו של השיר היא השיר עצמו , ואי אפשר להעביר אותה בדרך אחרת בלי לאבד את יופיו של השיר , שאם לא כן , לא היה טעם לכתוב את השיר בצורתו זו . השירה היא אפוא שילוב בין צורה פיזית לצורה מנטלית , ואם נפריד ביניהן איננו מדברים עוד על אותה 4 יצירה . משמעותו של השיר אינה עומדת בפני עצמה במנותק מהשיר עצמו , שכן היא אינה קיימת לפני הטקסט , אלא נוצרת על ידו . לו היה המשורר כותב מילים אחרות , הייתה משמעות השיר שונה בתכלית , וההבדל לא היה קישוטי 5 בלבד . גם בחיבור זה , בבואי להציע את ניתוח" לשירים של הטקסט המקראי , אני מודע למגבלותיו של הפירוש . כמו בכל ניתוח של שירה , גם כאן עצם המעבר מהשירה לפירוש , לפרפרזה , מצמצם את ריבוי המשמעויות של השיר , שהוא מנשמת אפה של השירה . יתרה מזאת , שיר השירים רווי מטפורות . מטפורות מטבען קשות להבנה , אבל בשיר השירים המשימה קשה במיוחד הן בשל מספרן הרב , אבל בעיקר בשל הריחוק בין עולם מושגיו של הקורא המודרני ובין זה של קורא השירה העתיקה הזאת . חיבור זה מטרתו אפוא להצביע אל עבר משמעות השירים מתוך הכרה ברורה שיש בהם הרבה מעבר למה שיוצג כאן . ואולם תקוותי שהחיבור גם יפתח צוהר חדש אשר יעמיק את הנאתו של הקורא מספר מקראי מופלא זה , ובעזרתו הוא יוכל לגלות רבדים נוספים ומשמעויות נוספות בשירת הנצח של האהבה המקראית . חיבור זה נכתב בשנת תשנ"ו , ( 2006 ) כשהייתי בשבתון מהוראתי באוניברסיטת בר אילן . ההתרכזות שנה תמימה בפירושו של שיר השירים הייתה חוויה בלתי רגילה , וגם אפשרה לי להתמסר לנושא ולהפיק ממנו את המרב בפרק זמן קצר יחסית . אני מודה לראשויות האוניברסיטה על שאפשרו לי להעמיק בהנאה משיר השירים בשנה זו .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help