sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מוסר ועסקים - הילכו שניהם יחדיו ? תגובה טיפוסית המוכרת לכל מי שמצהיר על עיסוקו במוסר ועסקים היא : " מוסר ועסקים !? יש דבר כזה ? נ זהו אוקסימורון " ! אמירות מסוג זה , שחציין אמת וחציין הלצה , ממשיכות להלך בציבור למרות התגברות המאמצים של התאגידים בשנים האחרונות להפגין אחריות חברתית ולאמץ לעצמם קודים אתיים של התנהגות עסקית , למרות המעורבות הגוברת של אירגונים ציבוריים וגופים ממשלתיים ובינלאומיים בריסון העסקים ולמרות ההתפתחות המואצת של מוסר ועסקים כשדה מחקר אקדמי . אי אפשר אפוא לבטל את טענת האוקסימורון כדבר הלצה או חידוד בלבד . מסורת ארוכה המגיעה עד אריסטו במאה הרביעית לפנה"ס רואה במסחר את אויב המידות הטובות ומחריב כל הערכים החברתיים והמוסריים Maitland ) . ( 1997 , 2002 , Vogel 1991 סחר במוצרים תמורת כסף למטרות רווח הוא לדעת אריסטו דרך לא טבעית להשגת עושר , שכן השימוש במוצרים לצורכי מסחר אינו בהתאם למטרתם האמיתית : סיפוק צרכינו ומשאלותינו . לפי שמוצרים צריכים להיסחר על פי "ערכם , "האמיתי הרווח הוא סוג של עוולה ( אריסטו . ( 1936 גישה זו נתקבלה כמעט ללא שינוי על ידי הכנסייה הנוצרית . ישו , מייסד הדת , קבע באופן נחרץ כי "לא יוכל איש לעבוד שני אדונים , כי ישנא את האחד ויאהב את האחר או ידבק באחד ויבזה את האחר . לא תוכלו עבוד את האלוהים ואת הממון" ( מתי , ו' . ( 24 בעיני ישו , הממון , יותר מאשר המין או האכילה , הוא אויבו הגדול של האל : הממון הוא השטן , ועובדי הממון הם עובדי השטן . אוגוסטינוס הקדוש 430 ) ( Saint Augustine 354 קבע שהשולח את ידו במסחר יכול אולי לפעול בלא אוון , אך אין הוא יכול להיות רצוי לאלוהים . באותה נימה טען התיאולוג תומס אקווינס 1274 ) ( Thomas Aquinas 1225 כי מי שמתפרנס ממסחר , כלומר , מהפער בין מה שהוא גובה מהלקוחות לבין מה ששילם בעצמו עבור הסחורה , בוודאי שילם בעבורה פחות משוויה או מכר אותה ביותר מערכה האמיתי . בתולדות הכנסייה הוצעו כמה רשימות של אבות חטאים ובכולן נזכרת תאוות הבצע או החומרנות כאחת מהמוטיבציות העמוקות לכל החטאים ( קליינברג . ( 2007 נוכח תפיסת המסחר כעיסוק לא מוסרי במהותו , העצה המעשית היחידה שיכלה הכנסייה להשיא למאמיניה הייתה להימנע ממשלח יד זה . התנועה הפרוטסטנטית שעלתה במאה ה 16 ערערה על המסורת של הכנסייה הקתולית . דובריה הציגו את ההצלחה החומרית של היחיד בעולם הזה לא כפרי של רדיפת בצע , אלא כביטוי למעמדו בעיני האל . האדם הרצוי לאלוהים הוא זה מבוא

הקיבוץ המאוחד

המרכז לאתיקה בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help