sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא ספר זה נכתב מאהבה - אהבה שנתאחרה , אך ברבות השנים הלכה ונתעצמה . את " הדוד וניה" קראתי בפעם הראשונה בשנת 1975 במסגרת לימודיי בתרגומו של שלונסקי , והוא נראה לי אז מלאכותי ומשעמם - הדמויות מרוחקות , העלילה סטטית , והדיאלוגים בנליים . בשנת , 1989 כשהכנתי תוכנית לימודים לשיעור כתיבת מחזות בבית הספר לדרמה בסמינר הקיבוצים , שבתי אל המחזה ונפקחו עיניי . באותה שנה כבר הייתי בן ארבעים , ונראה שרק אז בגרתי דיי לקרוא במחזה כה מורכב ובשל . מאז ועד היום קראתי מאות מחזות , ואני יכול לומר בבטחה ש"הדוד וניה" הוא מן האהובים עליי ביותר , ותרגומו של שלונסקי - למרות השינויים שחלו בשפה העברית - עדיין אמין , פיוטי ומרגש . אני דן בו כמעט כל שנה עם תלמידיי , ושוב ושוב מגלה בו רגעים שקודם לכן לא הבחנתי במורכבותם , מניעים נעלמים לפעולותיהן של הדמויות , ותבניות דרמתיות מדויקות ומשוכללות , המעידות על אמנותו המופלאה של המחזאי . וככל ספר שנכתב מאהבה , גם הספר הזה אינו בגדר ספר מדעי . אין בו ניסיון לנתח את המחזה מן הפרספקטיבה שבפרשנויות האחרות הקיימות - אם בספרות ואם על הבמה - ולא לבסס את הפרשנות הנפרשת בו באמצעות כלים של חקר הדרמה והתיאטרון . זהו ספר אישי המציע פרשנות אישית , שתחושת השכנוע הפנימי העמוק בה , המבצבצת מבין דפיו , מעידה על תמימותו של הכותב המאמין שניתן להציע פרשנות מתוך ביטחון , למרות ידיעתו שכל פרשנות מוטלת בספק . ולכן אני מפציר בקוראיי לא לקבל את הפרשנות המוצעת כאן כאחת שאין בלתה , אלא לראות בה נקודת מוצא לדיון . ואולם הספר הזה אינו רק פרשנות למחזה "הדוד , "וניה אלא גם ניסיון לפענח את דרך החשיבה של צ'כוב במלאכת הכתיבה שלו . כמובן , אי אפשר לנחש מה חשב צ'כוב כאשר כתב את המחזה , אבל אפשר להבחין בטקסט בתבניות דרמתיות חוזרות המצביעות על קיומה של שיטה . איני יודע מה היה צ'כוב אומר לו קרא את מערכת המושגים המנוסחים בספר הזה , המיוחסים לו ולשיטת עבודתו . למי שיבקרו אותי על החירות שנטלתי לי להניח הנחות כה מרחיקות לכת על תורתו , אענה במדרש התלמודי על משה רבנו שבא לבית מדרשו של רבי עקיבא ולא הבין

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help